Reklama
Rozwiń
Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Grzegorz Lichocik: Logistyka nie ma powodów do narzekań

Zmieniająca się gospodarka to nową wyzwania, ale także nowe możliwości przed branżą logistyczną.

Publikacja: 13.05.2016 13:00

#RZECZoBIZNESIE: Grzegorz Lichocik: Logistyka nie ma powodów do narzekań

Foto: ekonomia.rp.pl

Patrząc przez pryzmat firmy z branży logistycznej jak prezentuje się kondycja polskiej gospodarki? Jest źle, czy raczej z roku na rok jest coraz lepiej?

- Gospodarka całkiem nieźle się rozwija i to pomimo perturbacji politycznych, jakie widzimy na arenie tak krajowej jak i międzynarodowej. Obserwujemy stały i stabilny rozwój. Jeśli mówimy o naszej firmie, to wyniki w pierwszym kwartale są lepsze niż wyniki jakie raportowaliśmy rok wcześniej. Nasz biznes cały czas się rozwija - mówił Grzegorz Lichocik, prezes firmy logistycznej Dachser.

- Trzeba jednak pamiętać, ze nasza branża jest bardzo specyficzna. Pomimo wielu kryzysów, przez jakie przechodziliśmy w ostatnich latach, branża logistyczna cały czas się rozwija - wyjaśnia.

W którym kierunku się rozwija? Czy jeśli spojrzymy na to, gdzie spółki z sektora logistyki przewożą swoje towary to czy widzimy jakieś zmiany trendów? Czy polskie spółki cały czas trzymają się starych klientów, czy z roku na rok kierują swoje oczy w nowych kierunkach?

Reklama
Reklama

- Wydaje się, że takim jeszcze nie odkrytym rynkiem, są kraje bałkańskie czy Rumunia. To są kraje, które w większości korzystają z importu, czyli poszukują produktów wysokiej jakości i w dobrej cenie. Wielu naszych producentów już zauważyło tę okazje. Trzeba też pamiętać, że wejście na te rynki bywa łatwiejsze niż np na rynki Europy Zachodnie - mówił.

Mówiąc o trudnościach, to z jakimi obecnie musi się mierzyć branża? Czy są to trudności, czy wyzwania i okazje.

- Gospodarka się zmienia i dzisiaj mówimy już o gospodarce 4.0. Mówimy o internecie i rozwoju technologi. Świat się zmienia i musimy się do tych zmian dostosować i wychodzić poza utarte schematy - mówił.

Te zmiany są jednak pozytywne dla branży.

- Przykład? Piszecie dzisiaj państwo o branży AGD. Dzisiaj jest tak, że sklepy ze sprzętem nie są niczym innym, jak wystawą towarów. Nikt dzisiaj nie idzie do sklepu i nie kupuje pralki, lodówki czy 50 calowego telewizora, by go później zapakować do samochodu i wrócić do domu. Dzisiaj idziemy, oglądamy, kupujemy i czekamy na dostawę do domu. Oznacza to, że tradycyjnym sklepom coraz bliżej do sfery e-commerce, a to wyzwanie i okazja dla branży logistycznej - wyjaśniał.

Ostatni czas to okres szybkich zmian w Europie. Najważniejszą z nich, jaka dotknęła branżę transportową, był powrót do kontroli na granicach wielu państw Unii Europejskiej. Czy bardzo skomplikowało to biznes?

Reklama
Reklama

- Ograniczenia są i niektóre są bardziej dotkliwe, a inne nie. Najciężej było na tzw. kanale lub tunelu, czyli przy wjeździe do Wielkiej Brytanii. Teraz już jest znacznie lepiej, ale było tak, że przez kontrole mieliśmy opóźnienia liczone w dniach. Co innego kontrole na wewnętrznych granica UE. Tutaj wszystko odbywa się na bieżąco i trudno mówić o większych utrudnieniach - podsumował Lichocik.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama