Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Liliana Anam: Biznes społecznie odpowiedzialny

Społeczna odpowiedzialność biznesu to moda, czy praktyka niezbędna przy prowadzeniu biznesu we współczesnej gospodarce.

Aktualizacja: 25.05.2016 15:11 Publikacja: 25.05.2016 14:30

Liliana Anam z CSRinfo.

Liliana Anam z CSRinfo.

Foto: ekonomia.rp.pl

Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Jak najlepiej wytłumaczyć to stwierdzenie?

- Spotykamy się z najróżniejszymi opisami i terminami dotyczącymi CSR. Co to w takim razie jest? Najprościej powiedzieć tak, że jak widzimy firmę to widzimy wyniki finansowe. Większość spółek z o.o. musi raporty finansowe przygotowywać. Jeśli jest to firma produkcyjna, to widzimy jakąś infrastrukturę. Jak na giełdzie, to jeszcze ład korporacji - wyjaśniał Liliana Anam z CSRinfo.

- To jest jednak za mało informacji, żeby pracować w tej firmie, by kupić w niej udziały. Chcemy wiedzieć więcej. Jaka reputacja, jak traktowani są pracownicy, jakie obowiązują w niej procedury itd. Chcemy wiedzieć o rzeczach, których na początku nie widzimy -

- Krótko bym powiedziała, że te wszystkie tematy są w takim dużym worku, zwanym tematem odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. Jest to też sposób zarządzania firmą, ale taki który bierze pod uwagę nasze oddziaływanie i społeczne i środowiskowe - wyjaśniała.

Reklama
Reklama

Po co to wszystko? Czy firmom opłaca się stosować według zasad CSR? Obecnie można odnieść wrażenie, że jest to zwyczajnie modne i jest to coś, czym można się pochwalić na zasadzie PR.

- Takie odpowiedzi, że to slogan i moda, nie jest zgodny z prawdą. W większości firm dzisiaj to już jest praktyka. Firmy patrząc globalnie zdają sobie sprawę, że mają nie tylko kapitał finansowy, ale społeczny, ludzki, intelektualny czy środowiskowy. Widzą, że biznes dzisiaj nie polega tylko na tym, by mieć dobre wyniki finansowe, ale też mieć zwrot z pozostałych kapitałów. Jeśli popatrzymy na listę największych prezesów na świecie - Harvard Business Review - gdzie szukamy kto jest najlepszy, to w ostatnim roku był to szef firmy, który miał i bardzo dobre wyniki finansowe i w pozostałych obszarach - wyjaśniała.

- W Polsce, tak jak przyglądam się, jest coraz więcej firm dla których to jest praktyka. Wiele z nich zaczynało bardzo wcześniej, bo około 10 lat temu. Dla tych, co się temu przyglądają, to jest trochę moda. Trwa to jednak do momentu jak nie zapyta się o to klient, albo nie zacznie nam brakować pracowników, albo dostaniemy karę środowiskową - mówiła.

Jakie praktyki w duchu CSR dominują w Polsce? W jaki sposób firmy, które nie stosowały ich u siebie, mogą zacząć? Jakie płyną z nich korzyści?

- To zależy od działania, jakie firma podejmie. Jeśli firma podejmie działania ukierunkowane na pracowników, na ich zaangażowanie, to może się spodziewać mniejszej absencji, a to można przeliczyć na pieniądze - mówiła Anam.

- Firmy produkcyjne powinny patrzeć na procesy. Mamy produkcję, HR, logistykę i inne. Na każdy z nich trzeba popatrzeć przez soczewkę tematów, jakie mamy oddziaływania środowiskowe, społeczne, kto jest dla nas ważny w tym procesie. Wtedy możemy stwierdzić czy ten proces wymaga zmiany, czy nie. Ważne jest jakie są oczekiwania naszych interesariuszy, gdyż dostosowując się do nich rozwijamy nasz biznes - podsumowała.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama