Reklama

Elektrycznego Jeepa, Fiata i Alfę wyprodukuje FCA w Tychach

Od 2022 r. tyska fabryka zacznie produkować nowy model Jeepa, a następnie Fiata i Alfy Romeo. Będą to auta w segmencie miejskich SUV-ów wyposażone w napęd hybrydowy i elektryczny.

Aktualizacja: 30.12.2020 06:05 Publikacja: 29.12.2020 21:00

Fabryka Fiata w Tychach uważana jest za jedną z najlepszych w Europie. Rozpoczęcie produkcji samocho

Fabryka Fiata w Tychach uważana jest za jedną z najlepszych w Europie. Rozpoczęcie produkcji samochodów hybrydowych i elektrycznych będzie kolejnym etapem rozwoju tych zakładów.

Foto: FOTONOVA/east news, Tomasz Paczos Tomasz Paczos

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ogłosił potężną inwestycję w fabryce samochodów w Tychach. Na początek projektu koncern zainwestuje 170 mln euro. Docelowo, łącznie z wydatkami na badania i rozwój, ta kwota ma sięgnąć 2 mld euro. To pierwsza inwestycja w uruchomienie nowych modeli aut w tyskiej fabryce od 2011 r.

Czytaj także: FCA: Wielkie zmiany w Tychach, ale nie tylko

W planach jest rozpoczęcie produkcji samochodów hybrydowych i elektrycznych z segmentu B-SUV (większych niż dotychczas produkowane w tej fabryce Fiat 500 oraz Lancia Ypsilon) marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo na płycie podłogowej Grupy PSA. Francuzi produkują na niej Peugeota 208 i 2008, Mokkę, Corsę oraz DS3 Crossback. Jako pierwsze, na przełomie I i II kwartału 2022 r., z taśmy mają zjechać jeepy, po nich fiaty i alfy romeo. Planowana docelowo produkcja to 400 tys. aut rocznie.

Będą ulgi w CIT

Pietro Gorlier, dyrektor operacyjny FCA na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, przypomniał przy tej okazji, że ogłoszona 29 grudnia inwestycja to spełnienie obietnicy zawartej w biznesplanie zaprezentowanym dwa lata temu. – Jestem dumny z naszych polskich zakładów, które dzięki codziennemu zaangażowaniu i wysiłkowi pracowników reprezentują centra doskonałości dla FCA na całym świecie – powiedział Gortier.

Reklama
Reklama

Przygotowania do tej inwestycji już trwają. – Wykorzystujemy do tego przerwę między Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem. Ale w 2021 r. nadal będziemy produkowali Fiata 500 i Lancię Ypsilon. Jeśli pozwoli na to popyt na rynku, planujemy w przyszłym roku wyprodukowanie ponad 200 tys. aut obu modeli – powiedział „Rzeczpospolitej" Tomasz Gębka, dyrektor tyskiej fabryki, który objął to stanowisko w końcu sierpnia 2020 r. i ma już doświadczenie we wprowadzaniu do produkcji nowych modeli. – Kto zna zakład w Tychach i lokalny zespół, mógłby powiedzieć, że decyzja ulokowania tak ważnego projektu właśnie tutaj powinna być automatyczna. Z drugiej strony w Grupie FCA jest wiele fabryk w Europie, obu Amerykach i Azji, z którymi współpracowałem i gdzie wdrożyliśmy system World Class Manufacturing. Podobnie jak zakład w Tychach gwarantują najwyższą jakość i wydajność. Tym bardziej dziękuję za zaufanie właśnie nam – podkreślił Gębka.

Na tę inwestycję FCA Poland otrzymał wsparcie finansowe Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE) w postaci zwolnienia z podatku CIT. – Dzięki realizacji zaplanowanej na kilka lat inwestycji Grupy FCA w KSSE na Śląsku będą powstawały nowoczesne samochody marek FCA z napędem elektrycznym oraz hybrydowym. W ramach samej decyzji o wsparciu KSSE nasz inwestor zadeklarował ponad 755 mln zł nakładów na fabrykę w Tychach – cieszył się Janusz Michałek, prezes katowickiej strefy.

Gwarancja na wiele lat

Produkcja SUV-ów w Polsce to także zmiana gamy modelowej. Tego typu auta cieszą się ciągle rosnącym popytem w Europie i na innych rynkach motoryzacyjnych. – Istotne jest to, że auta będą wytwarzane na platformie CMP francuskiego koncernu. A to oznacza, że polski zakład jako jeden z pierwszych należących do FCA zostanie w ten sposób w pełni zintegrowany w ramach powoływanego przez PSA i FCA koncernu Stellantis. Oznacza to wielomilionowe nakłady na modernizację fabryki – komentuje Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Jego zdaniem jest to jednoznaczne z zagwarantowaniem Tychom przyszłości na wiele lat. Istotne jest także to, że platforma CMP umożliwia projektowanie i produkcję zarówno samochodów z napędem klasycznym (spalinowym oraz wysokoprężnym), jak i w pełni elektrycznych. – Jeśli potwierdzi się zakładany poziom produkcji nowej gamy modelowej, może to także oznaczać lat zwiększenie za kilka poziomu zatrudnienia w FCA Poland – uważa Rafał Orłowski.

Ulokowanie produkcji nowych modeli w Tychach potwierdza wysoką atrakcyjność Polski dla inwestycji w branży motoryzacyjnej. – Polskie fabryki produkujące samochody oraz podzespoły należą do najlepszych w świecie pod względem jakości i efektywności. Ich rozbudowa przyciąga kolejne inwestycje w otoczeniu – uważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

– Każdy nowy model lokowany w fabryce w Polsce, każda wdrażana nowa technologia czy kolejne duże pieniądze wydane przez koncern motoryzacyjny na inwestycje to bardzo dobra informacja dla branży – komentuje Paweł Gos, prezes firmy Exact Systems, zajmującej się kontrolą jakości w przemyśle samochodowym.

W ostatnich latach w Polsce przybywało inwestycji w segmencie części i komponentów, ale brakowało ich w produkcji aut. Zupełnie nowym modelem jest jedynie Volkswagen Caddy piątej generacji, który wyjeżdża z fabryki Volkswagena Poznań od września tego roku. W przyszłym roku ruszy tam produkcja bazującego na Caddy miejskiego auta dostawczego Ford Transit Connect. Duże samochody dostawcze będzie od 2022 r. produkować fabryka Opla w Gliwicach. Ale prawdopodobnie zakończy się tam produkcja Opla Astry.

Reklama
Reklama

W dalszej perspektywie, w 2024 r., ma się jeszcze pojawić Izera, polskie e-auto, którego fabryka miałaby powstać w Jaworznie, ale trudno ocenić realność tych planów.

Koncerny samochodowe zwiększają tymczasem w Polsce inwestycje w produkcję podzespołów. Przykładem jest Toyota, która na Dolnym Śląsku rozwija produkcję innowacyjnych napędów hybrydowych. Wartość japońskich inwestycji w projekty związane z technologią hybrydową w Polsce sięgnie do 2022 r. blisko 2 mld zł. Z kolei Daimler ulokował w Jaworze fabryki silników i baterii elektrycznych za 600 mln euro.

Opinia dla „rz"

Henryka Bochniarz, członek rady nadzorczej FCA Poland

Fabryka w Tychach stanie się wspaniałym i konkurencyjnym miejscem pracy dla młodych ludzi, którzy będą mogli uczestniczyć w tworzeniu i wdrażaniu nowych technologii i produktów. FCA ma już doświadczenie w ściąganiu do pracy najlepszych, bo jest to nie tylko sprawne i nowoczesne przedsiębiorstwo, ale i wiarygodna organizacja, dla której czynnik ludzki jest kluczowym elementem sukcesu.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama