Toyota Motor Poland (TMP) poinformowała, że liczba aut sprzedanych od stycznia do lipca w ramach programu Toyota Pewne Auto wzrosła w ujęciu rocznym o 19 proc. do prawie 9,6 tys. sztuk. Obecnie w ofercie programu jest półtora tysiąca samochodów, które znajdują się w 65 salonach dealerskich marki. Powstało już kilka punktów specjalizujących się wyłącznie w sprzedaży samochodów używanych, jak np. w Warszawie Toyota Carolina Włochy czy uruchomiona niedawno placówka w Suwałkach. Według TMP, ich liczba stale rośnie. – Sprzedaż tego rodzaju aut rośnie szybciej niż samochodów nowych, co pokazuje duży potencjał tej części rynku – mówi Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland.
Toyota to kolejna marka, która na polskim rynku notuje duży wzrost sprzedaży używanych aut poprzez salony autoryzowanych dealerów. Z równie dobrym powodzeniem rozwija swój program Das WeltAuto polskie przedstawicielstwo Volkswagena (obejmuje on prócz Volkswagena także trzy inne marki należące do koncernu: Skodę, Seata i VW Samochody Użytkowe). W sierpniu Volkswagen Group Polska zapowiedział powiększenie liczby punktów sprzedaży aut objętych programem do 50 jeszcze w grudniu tego roku z obecnych 41. W 2017 roku do programu dołączy następnych 30 salonów, a w rok później kolejne 30. W pierwszym półroczu 2016 roku sprzedaż aut w ramach Das WeltAuto zwiększyła się w ujęciu rok do roku o 30 proc.
Podobne program rozwijają także inne marki, m.in. Citroen, Peugeot, Opel czy Nissan. Sprzedawane samochody są dokładnie kontrolowane, mają udokumentowana historię i potwierdzony przebieg. Dealerzy mogą wystawiać na nie gwarancję. W przypadku Toyoty weryfikowana jest zgodność numeru nadwozia z dokumentami, sprawdzana szczelność układów, funkcjonowanie silnika i przeniesienia napędu. Kontrolowana jest geometria zawieszenia, działanie i ustawienie świateł oraz działanie układu hamulcowego. Wykonywane są także testy na ścieżce diagnostycznej.
W przypadku programu Volkswagena lista kontrolna obejmuje aż 117 punktów. Jeśli w trakcie kontroli stanu technicznego zostaną wykryte drobne usterki auta, nie przekreśla to automatycznie możliwości jego odkupu przez dealera. Wszystkie niedomagania muszą jednak zostać usunięte przy użyciu oryginalnych części i przez autoryzowany serwis. Przyjmowane do programu auta mogą mieć nie więcej niż 7 lat i przebieg do maksymalnie 150 tys. km.
Przedstawiciele poszczególnych marek nie ukrywają, że kluczowym wyzwaniem nie jest znalezienie nabywców na oferowana samochody, ale pozyskanie do programów nowych aut. Jak twierdzi Wojciech Tomaszkiewicz, dyrektor Das WeltAuto w Polsce, jednym z ważnych źródeł pozyskiwania samochodów używanych mają być skierowane do nabywców aut nowych produkty finansowe z wysoką wartością wykupu. To systemy, w których klient użytkuje samochód przez pewien czas, a następnie zwraca auto dealerowi lub wymienia je na nowe. Program tego rodzaju wprowadziła na początku roku Skoda, a także Hyundai. Ma go również Volkswagen: w kredycie Easy Drive klient przez 3 lub 4 lata spłaca jedynie rynkową utratę wartości auta, a następnie sam wybiera sposób zakończenia kontraktu. Odsetek osób decydujących się na takie rozwiązanie szybko rośnie.