– Na dobry wynik Polski ogromny wpływ miał rozwój infrastruktury podróżniczej w ostatnich latach, dobra sytuacja geopolityczna kraju, atrakcyjna oferta poszczególnych miast, a także coraz większa liczba dobrze zarządzanych hoteli, które potrafią przygotować oczekiwaną przez gości ofertę – mówi Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP.
Największy spadek wyników wykazały Belgia i Włochy. W czerwcu spadek przychodów na pokój w Belgii wyniósł -22,7 proc. Ten trend jest prawdopodobnie nadal powodowany obawami turystów w związku z atakami terrorystów w marcu. Frekwencja w belgijskich hotelach spadła o 14,7 punktów proc. Z kolei we Francji Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej nie spowodowały wyraźnej poprawy wyników, a obawa przed atakami terrorystycznymi wpłynęła na zmniejszenie liczby przyjazdów. Nie odnotowano natomiast dramatycznych skutków Brexitu dla hotelarzy brytyjskich. W lipcu wartość wskaźnika RevPAR wzrosła o 6,6 proc., w sierpniu o 3,4 proc. Spadek kursu funta zachęcił turystów wakacyjnych do przyjazdu na zakupy do Wielkiej Brytanii.
Branża hotelowa w Polsce ma powody do zadowolenia. Rośnie frekwencja, przybywa nowych inwestycji. Te ostatnie widoczne są zwłaszcza w projektach międzynarodowych sieci. Według prognoz Cushman & Wakefield, polski rynek hotelowy będzie rósł, a sprzyja mu duży rynek, silny popyt wewnętrzny, dogodna lokalizacja, konkurencyjne stawki i dobre połączenia z całą Europą.
Jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków okazuje się Trójmiasto: choć średnie roczne obłożenie ustępuje jeszcze frekwencji w Krakowie i Warszawie, to w czasie wakacji w hotelach Gdańska, Gdyni i Sopotu może być zajętych prawie 90 proc. miejsc, a roczna dynamika wzrostu jest tu najwyższa. W ubiegłym roku trójmiejskie hotele miały najlepsze wyniki operacyjne, z dużych polskich miast osiągnęły najwyższe średnie ceny, a także najwyższy wskaźnik przychodów na pokój. Dobre wyniki trójmiejskich hoteli zachęcają inwestorów. Widać to po nowych projektach, które już są lub wkrótce będą tam realizowane.
Jedną z największych ma być budowa 4-gwiazdkowego hotelu Deo w centrum Gdańska na Wyspie Spichrzów, mającego 371 pokoi. Inwestycja na działce o powierzchni 7 tys. metrów kwadratowych będzie realizowana przez dwa lata, ale ma być jedną z najbardziej spektakularnych tego typu w mieście. W założeniu jest częścią większej inwestycji – Deo Plaza Wyspa Spichrzów. W drugiej części inwestycji na działce mają jeszcze powstać apartamenty pod wynajem i mieszkalne. Drugi w Polsce (po warszawskim) Marriott powstanie z przekształcenia działającego od 2012 roku hotelu Mera Spa w Sopocie. Marriott International podpisał w tej sprawie umowę z właścicielem Mera Spa – spółką Vastint Poland, będącą częścią działającej na rynku nieruchomości grupy spółek należących do koncernu Ikea.