Reklama

Ten polski rynek e-zakupów jest wart miliardy

Na fali rozwoju rynku e-commerce dynamicznie zaczyna rosnąć również handel internetowy między firmami. W Polsce ten segment rynku jest już wart pięciokrotnie więcej niż tradycyjny handel online - wynika z raportu Deloitte.

Aktualizacja: 10.01.2017 12:45 Publikacja: 10.01.2017 12:43

Dane wskazują, że e-commerce B2B w naszym kraju rośnie w tempie 8 proc. rocznie. Rynek wyceniany jest na 215 mld zł, a według prognoz w 2020 r. osiągnie poziom 344 mld zł.

- Motywy robienia e-zakupów zarówno przez osoby prywatne (tzw. B2C), jak i firmy (B2B) są w większości zbieżne: istotne są wygoda, oszczędność czasu, większy wybór, lepsze ceny - mówi Dariusz Kraszewski, partner w Deloitte.

Jak zaznacza, dodatkowo dla segmentu B2B zakupy elektroniczne oznaczają większą standaryzację, skuteczniejsze negocjacje cenowe oraz możliwość agregacji dużej ilości danych: o klientach, dostawcach, rynku. - To z kolei pozwala na budowanie dokładnych modeli zachowań potencjalnych partnerów biznesowych i umożliwia przewidywanie trendów i zmian cen - dodaje Kraszewski.

Deloitte oszacował, że cyfrowe platformy zakupowe B2B mogą przynieść przedsiębiorcom nawet 15-proc. oszczędności. Za cztery lata może chodzić więc o nawet 40 mld zł.

Światowy rynek handlu internetowego B2B rozwija się w tempie ponad 18 proc. rocznie (w 2020 r. ma być wart 7 bln dol.). Z badań firmy Forrester Research wynika, że aż 52 proc. ankietowanych przedsiębiorców szacuje, iż w ciągu trzech lat ponad połowa realizowanych przez nich zakupów będzie dokonywana właśnie online.

Reklama
Reklama

Jedną z takich platform do e-zakupów dla firm jest Aleo, serwis uruchomiony przez ING Bank Śląski (Aleo ma 12-proc. udział w rynku platform zakupowych B2B). Edyta Musielak, dyrektor departamentu rozwoju w Aleo, tłumaczy, że dostęp do nowoczesnej technologii nie jest ograniczony tylko do dużych firm, które mają pieniądze na zakup narzędzi do tzw. e-sourcingu. - Technologia tanieje i przenosi się do chmury, co pozwala coraz mniejszym przedsiębiorstwom korzystać z rozwiązań wspierających efektywność - podkreśla.

Firmy za pośrednictwem takich elektronicznych platform kupują m.in. surowce, materiały biurowe, czy usługi, negocjując z kontrahentami warunki i cenę. Jednak aukcje B2B wciąż nie są w naszym kraju tak popularne jak e-commerce B2C. Z raportu Deloitte wynika, że zakupy online robi 35 proc. firm, choć dostęp do Internetu ma aż 94 proc. przedsiębiorstw. Tymczasem odsetek gospodarstw domowych z dostępem do sieci to jedynie 76 proc. Mimo to e-zakupy B2C robi co drugi z Polaków.

Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama