#RZECZoBIZNESIE: Wojciech Drzewiecki: Nowe auta kupują jedynie przedsiębiorcy

Jeżeli przed wejściem do salonu nie ma dużej informacji o promocji, to praktycznie tego salonu nie odwiedzamy – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes instytutu Samar.

Publikacja: 11.01.2017 11:57

#RZECZoBIZNESIE: Wojciech Drzewiecki: Nowe auta kupują jedynie przedsiębiorcy

Foto: tv.rp.pl

Gość podkreślił, że rok 2016 był bardzo dobry dla rynku motoryzacyjnego. - Możemy się z tego cieszyć, chociaż jest niedosyt związany ze strukturą tego rynku. Dawno nie było tak dobrych wyników jak 17 proc. wzrost – mówił.

- Wg oficjalnych statystyk ok. 70 proc. klientów salonów stanowią firmy. Jeżeli doliczymy osoby fizyczne prowadzące działalność i spółki cywilne, to może się okazać, że niemal 90 proc. wszystkich aut wyjeżdżających z salonu kupują przedsiębiorcy – dodał.

Drzewiecki zauważył, że klienci przerzucili się na rynek samochodów używanych. - W strukturze importu w pierwszej dziesiątce mamy wszystkie znane marki premium, które kosztują sporo – stwierdził.

- Polski rynek to rynek ceny. Jeżeli przed wejściem do salonu nie ma dużej informacji o promocji, to praktycznie tego salonu nie odwiedzamy – zaznaczył.

Gość wyjaśnił, że dzisiaj poziom marży dealerskiej, wbrew obiegowym opiniom, jest bardzo niski. - Mówimy o marżach na poziomie 1-2 proc. Dealerzy liczą, że obrotem uda im się uzyskać bonusy od producenta – mówił.

Drzewiecki przedstawił strukturę sprzedaży nowych aut. -Wielkim wygranym od wielu lat jest Skoda. Marka, która króluje na polskim rynku, jest bezsprzecznym liderem, nawet jeżeli uwzględnimy eksport. Duże wzrosty notuje Toyota, która reprezentuje inną politykę niż pozostałe marki. W gamie Toyoty znajduje się dużo aut hybrydowych. Klienci są tym coraz bardziej zainteresowani. Marki niemieckie, Volkswagen, także znajdują się w czołówce. Pomimo diesel gate Volkswagen wcale na niej nie ucierpiał, a nawet sprzedaż tej marki rośnie – mówił. - Rośnie rola producenta, który zainwestował w Polsce, czyli Opla – dodał.

Zauważył, że na rynku samochodów nowych królują auta, które cieszą się popularnością wśród przedsiębiorców; Ople, Skody, Volkswageny, ale także i Nissany, Toyoty.

Ekspert przyznał, że marki premium z roku na rok zwiększają swój udział w rynku. - Jest to efekt bogacenia się części społeczeństwa, z drugiej strony gama modelowa się poszerza. Dzisiaj producenci premium starają się trafić do każdej grupy klientów – ocenił.

- Pozycja pierwsza i druga to ciągła wymiana między BMW i Mercedesem. W czołówce też jest cały czas Audi. Na dalszych pozycjach widać ponad 100 proc. wzrosty takich marek jak Lexus. Także bardzo dobrze rozwija się Jaguar – dodał.

Biznes
Gdzie wyrzucić woreczek po ryżu? Wiele osób popełnia ten sam błąd
Biznes
Trump pozbywa się papierowych słomek. To (częściowo) dobra decyzja, mówią ekolodzy
Biznes
TikTok powraca do sklepów z aplikacjami Apple i Google w USA
Biznes
Kto dostarczy okręty dla Polski, nowe cła USA i zmiany w programie mieszkaniowym
Biznes
Trzech faworytów w wyścigu o okręty podwodne dla Polski