Reklama

Biznes z pasji i z wartościami przynosi pieniądze

O znaczeniu etyki odpowiedzialności oraz o zasadach, na których warto opierać rozwój firm, dyskutowali w Sejmie znani polscy przedsiębiorcy.

Publikacja: 27.04.2017 20:43

Znani przedsiębiorcy podkreślali, że w życiu i biznesie liczą się nie tylko pieniądze ale także wart

Znani przedsiębiorcy podkreślali, że w życiu i biznesie liczą się nie tylko pieniądze ale także wartości.

Foto: materiały prasowe

– Trzeba mieć pasję do tego, co się robi, kierować się wartościami, a wtedy pojawią się też pieniądze – taką receptę na sukces w biznesie podawali właściciele i założyciele znanych firm podczas konferencji „Biznes z wartościami. Etyka a Praktyka". Zorganizowała ją Fundacja Edukacja z wartościami pod patronatem „Rzeczpospolitej".

Debatę o etyce i wartościach w biznesie rozpoczął jeden z najbardziej znanych polskich przedsiębiorców, prezes grupy Multico, Zbigniew Jakubas, który w swojej działalności biznesowej stara się kierować etyką i uczciwością wobec pracowników, kontrahentów, wobec rynku (jakość produktów) oraz państwa (płacenie podatków).

Takie podejście nie jest jednak normą w biznesie, jak potwierdzała prezentacja prezesa grupy Multico podająca przykłady działalności nastawionej wyłącznie na szybki zysk (w tym Enronu czy piramidy Madoffa). Końcowy wniosek nie był zbyt optymistyczny: – Niestety, etyka jest zanikającą wartością w dzisiejszych czasach – stwierdził Zbigniew Jakubas. Zachęcał jednak obecnych, by nie ulegali negatywnym trendom, ale wybrali etyczne postępowanie, bo długoterminowo przynosi to więcej korzyści.

Na te korzyści zwracali uwagę uczestnicy debaty o wartościach, na których powstawały duże firmy.

– Jeśli zrobimy coś dobrego i w sposób właściwy to pojawią się także pieniądze- mówił Henryk Orfinger, współzałożyciel i prezes czołowej polskiej firmy kosmetycznej Dr Irena Eris. Zaznaczał, że od początku jej podstawową wartością była szeroko rozumiana wysoka jakość – zarówno w produktach jak też w relacjach z pracownikami czy kontrahentami. Jakub Bierzyński, prezes Omnicom Media Group, podkreślał, że biznes prowadzony wyłącznie dla pieniędzy jest skazany na klęskę – bo na pewno pojawią się konkurenci, którzy to samo robią z pasją.

Reklama
Reklama

Dla Grzegorza Hajdarowicza, właściciela Grupy Gremi (do której należy „Rzeczpospolita") kluczową wartością – także w biznesie – jest wolność. To zdecydowało, że na początku lat 90. XX wieku zamiast kariery politycznej wybrał przedsiębiorczość, a do dziś broni zasad wolnego rynku.

Początki rodzinnej Grupy Adamed – zbudowanej dzięki otwartości na potrzeby pacjentów, odpowiedzialności oraz innowacyjności, wspominała Małgorzata Adamkiewicz, dyrektor generalna firmy.

Jak podkreślał Adam Kiciński, prezes CD Projekt, w kluczowym dokumencie spółki – strategii – największą część poświęcono jej filozofii. W tym zasadom, którymi się kieruje CD Projekt, na czele z zasadą fair play w traktowaniu pracowników i partnerów biznesowych.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama