– Trzeba mieć pasję do tego, co się robi, kierować się wartościami, a wtedy pojawią się też pieniądze – taką receptę na sukces w biznesie podawali właściciele i założyciele znanych firm podczas konferencji „Biznes z wartościami. Etyka a Praktyka". Zorganizowała ją Fundacja Edukacja z wartościami pod patronatem „Rzeczpospolitej".
Debatę o etyce i wartościach w biznesie rozpoczął jeden z najbardziej znanych polskich przedsiębiorców, prezes grupy Multico, Zbigniew Jakubas, który w swojej działalności biznesowej stara się kierować etyką i uczciwością wobec pracowników, kontrahentów, wobec rynku (jakość produktów) oraz państwa (płacenie podatków).
Takie podejście nie jest jednak normą w biznesie, jak potwierdzała prezentacja prezesa grupy Multico podająca przykłady działalności nastawionej wyłącznie na szybki zysk (w tym Enronu czy piramidy Madoffa). Końcowy wniosek nie był zbyt optymistyczny: – Niestety, etyka jest zanikającą wartością w dzisiejszych czasach – stwierdził Zbigniew Jakubas. Zachęcał jednak obecnych, by nie ulegali negatywnym trendom, ale wybrali etyczne postępowanie, bo długoterminowo przynosi to więcej korzyści.
Na te korzyści zwracali uwagę uczestnicy debaty o wartościach, na których powstawały duże firmy.
– Jeśli zrobimy coś dobrego i w sposób właściwy to pojawią się także pieniądze- mówił Henryk Orfinger, współzałożyciel i prezes czołowej polskiej firmy kosmetycznej Dr Irena Eris. Zaznaczał, że od początku jej podstawową wartością była szeroko rozumiana wysoka jakość – zarówno w produktach jak też w relacjach z pracownikami czy kontrahentami. Jakub Bierzyński, prezes Omnicom Media Group, podkreślał, że biznes prowadzony wyłącznie dla pieniędzy jest skazany na klęskę – bo na pewno pojawią się konkurenci, którzy to samo robią z pasją.