Reklama

Bułgaria wznowi rozmowy o myśliwcach

Premier Bułgarii, Bojko Borisow, zapowiedział wznowienie rozmów z producentem samolotów Gripen, które zastąpią MiG-29.

Publikacja: 27.06.2017 12:06

Bułgaria wznowi rozmowy o myśliwcach

Foto: Flickr

Kolejne rządy w Bułgarii zastanawiały przez ponad 10 lat, jakie samoloty mają zastąpić radzieckie. W maju wyglądało na to, że rozmów z Szwedami nie będzie, gdy Borisow stwierdził, ze rząd tymczasowy nie powinien był w kwietniu zapowiadać podjęcia negocjacji.

Rząd zobowiązał się wtedy zacząć rozmowy o kupnie ośmiu nowych samolotów Gripen produkowanych przez Saaba, po zatwierdzeniu przez resort obrony wyboru szwedzkich odrzutowców zamiast oferty Portugalii na używane F-16 i Włoch na używane Typhoon Euroghtera.

Gdy Borisowi został szefem kolejnego rządu, stwierdził, że poprzedni nie powinien był wypowiadać się o umowie za 1,5 mld lewa (858 mln dolarów), bo „samoloty nie są najważniejsze w wojsku".

Szef Saaba w Europie, Magnus Lewis-Olsson poinformował kilka dni temu dziennikarzy w Sofii, że spodziewa się podjęcia w najbliższych miesiącach rozmów z Bułgarami sugerując, że umowa jest nadal aktualna, co teraz potwierdził premier Borisow.

- W najbliższą środę albo w środę za tydzień postanowimy, kiedy zaczniemy negocjacje ze Szwecją — powiedział po spotkaniu w Brukseli z premierem Stefanem Lofvenem.

Reklama
Reklama

— Powiedziałem mojemu szwedzkiemu koledze: podejmiemy decyzję, najpierw będziemy negocjować z wami, następnie z Eurofighterem. Bułgaria podpisze umowę tylko po zobowiązaniu się szwedzkiej strony do offsetu — dodał.

Lewis-Olsson powiedział wcześniej, że jego firma jest gotowa rozmawiać o różnych opcjach finansowych, także o spłatach w dłuższym okresie czasu.

Minister obrony Krasimir Karakaszanow powiedział, że Bułgarią nie kupi od Portugalii używanych F-16, bo raty w pierwszych latach są wyższe od spodziewanych. Bułgaria chce zawrzeć do końca roku umowę kupna ośmiu nowych albo używanych myśliwców z dostawą w latach 2018-22, aby unowocześnić swą flotę i dostosować się do norm NATO, w którym jest od 2004 r.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama