Apple rośnie w siłę. Amerykański koncern w ostatnich miesiącach wyraźnie poprawił swoją rynkową pozycję. Zawdzięcza to wciąż zwiększającej się popularności jego maców i iPhone'ów, której nie zaszkodził zarówno globalny trend spadku popytu na pecety, jak i premiera Galaxy S8, flagowego smartfona koncernu Samsung, głównego rywala dla modelu iPhone 7.
Rynek PC dołuje
Globalna sprzedaż komputerów w II kwartale br. spadła o 3,3 proc. – wynika z najnowszych danych firmy analitycznej IDC. Popyt na te urządzenia zmniejsza się intensywnie już 11 kwartał z rzędu. Jednak – jak wskazują eksperci IDC – odwrót od pecetów nie dotyczy wszystkich producentów. Apple zwiększył bowiem sprzedaż o 1,7 proc. Firma badawcza Gartner szacuje dziś udziały maca w tym segmencie na prawie 7 proc.
O pozycji koncern z nadgryzionym jabłkiem mogą świadczyć również europejskie dane Gemiusa, przygotowane dla „Rzeczpospolitej". Eksperci przeanalizowali liczbę odsłon stron internetowych z poziomu urządzeń Apple'a – zarówno komputerów, jak i smartfonów. Okazuje się, że w Europie wyraźnie przybywa takich sprzętów. Np. w Turcji niemal połowę ruchu internetowego generują komputery Mac i iPhone'y. To o 9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. W Czechach ten odsetek sięga 33 proc. (25 proc. rok wcześniej), na Węgrzech 40 proc. (30 proc.), a na Litwie 30 proc. (23 proc.). W naszym kraju to 23 proc. (22 proc. rok wcześniej). Na rodzimym rynku dominuje Samsung z ponad 36-proc. udziałem.
Galaxy S8 vs. iPhone 7
Przewaga koreańskiego konkurenta nie jest jednak tak widoczna, gdy analizuje się już wyłącznie rynek smartfonów. Globalny udział iPhone'ów w sprzedaży telefonów w I kwartale br. sięgnął prawie 15 proc. Aparaty Samsunga w tym okresie „wykroiły" sobie 23 proc. rynku. Jednak Koreańczycy oferowali znacznie więcej modeli komórek niż Apple. Wiele o faktycznej pozycji firmy stworzonej przez Steve'a Jobsa może świadczyć rywalizacja na poziomie topowych modeli smartfonów. Badania Kantar pokazują, że Samsung ze swoim Galaxy S8 zdobył tylko 8 proc. globalnego rynku telefonów, podczas gdy iPhone 7 aż 20 proc. Usprawiedliwieniem dla Samsunga może być jednak fakt, że badania objęły pierwsze pięć miesięcy 2017 r., podczas gdy S8 zadebiutował na rynku dopiero z końcem marca (premiera iPhone'a 7 miała miejsce we wrześniu 2016 r.).