Francusko-włoski gigant powstały w 2018 r. z fuzji francuskiego producenta szkieł okularowych i oprawek Essilor z włoskim wytwórcą oprawek Luxottica jest właścicielem słynnej marki okularów słonecznych Ray-Ban, Oakley, oferuje swe wyroby domom mody Dior, Prada i Versace — podał Reuter.
Margrethe Vestager, komisarz ds. konkurencji Komisji Europejskiej wyjaśniła, że kupujący „oferuje znane marki okularów, a kupowany jest dużym w Europie detalistą okularów. Nasze pogłębione śledztwo wykazało, że kupujący zwiększając obecność w handlu detalicznym utrudniłby dostęp do rynku mniejszym producentom w Belgii, Włoszech i Holandii. To oznaczałoby ograniczony wybór i droższe wyroby dla konsumentów w tych krajach. Proponowane przez kupującego remedia rozwiążą to ryzyko zapewniając żywą konkurencję z korzyścią dla klientów” — stwierdza komunikat Brukseli.
EssilorLuxottica, największy na świecie producent i dostawca zgodził się wcześniej sprzedać 174 salony i 72 sklepy GrandVision we Włoszech, 142 sklepy EyeWish w Holandii oraz sieć GrandOptical i 35 sklepów bez marki w Belgii — łącznie 351. W ramach działań zaradczych przewidziano też dodatkowe zabezpieczenia pozwalające na płynny transfer sprzedawanych sklepów i przejściowe rozwiązania dotyczące dostaw i wsparcia.
Komisja doszła więc do wniosku, że proponowana operacja po zmianach nie będzie budzić zastrzeżeń co do konkurencji, działania zaradcze zmniejszą obecność nowego podmiotu na rynku detalicznym, nie będą ograniczać konkurencyjnych producentów oprawek w tych trzech krajach tworząc albo wzmacniając w nich wiarygodnego konkurenta w handlu detalicznym.
Nowa grupa będzie osiągać obroty 18 mld euro rocznie i zatrudniać ok. 177 tys. ludzi w ponad 40 krajach świata.