Morski wiatr napędzi ORLEN

Farmy wiatrowe na morzu mają być kluczowym elementem na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 r. przez PKN ORLEN. Spółka zapowiada kolejne inwestycje w tym segmencie nowej gałęzi gospodarki, jaką staje się offshore.

Publikacja: 21.12.2021 01:00

Morski wiatr napędzi ORLEN

Foto: Adobe Stock

Materiał powstał we współpracy z PKN ORLEN

Morskie farmy wiatrowe o mocy blisko 11 GW mogą wydatnie pomóc w transformacji polskiej energetyki zmierzającej w stronę zielonych technologii. W pierwszej fazie do 2030 r. może powstać blisko 6 GW mocy zainstalowanej. Jednym z liderów tych zmian jest PKN ORLEN.

Brakujące moce węglowe

Zgodnie z raportami Urzędu Regulacji Energetyki (URE) z 2019 r. (Informacja na temat planów inwestycyjnych w nowe moce wytwórcze w latach 2018–2032) oraz Polskich Sieci Elektroenergetycznych (OSP) na początku lat 30. XXI wieku zabraknąć może mocy zainstalowanej w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym. Wówczas z systemu będą odłączane kolejne bloki węglowe opalane węglem kamiennym i brunatnym. Będzie to efektem ich technologicznego końca oraz nieopłacalności dostosowania do nowych norm środowiskowych.

Zgodnie z danymi URE największy udział w wycofywanych jednostkach stanowić będą jednostki wytwórcze opalane węglem kamiennym, a następnie jednostki opalane węglem brunatnym. Z kolei z analiz PSE wynika, że od roku 2023 do końca okresu analizy występują niedobory wymaganej nadwyżki mocy dostępnej dla OSP niemożliwe do skompensowania przez operatorskie środki zaradcze. Niedobory te rosną w kolejnych latach, od ok. 1000 MW w roku 2023 do ok. 13 000 MW w roku 2035. Jakie więc źródło energii może zastąpić eliminowane z systemu źródła węglowe?

Offshore najmniej zawodne

Rozwiązaniem mają być źródła gazowe, choć te z natury rzeczy jako źródło regulacyjne w systemie nie zastąpią węgla. Gaz może to uczynić razem z morskimi farmami wiatrowymi. Będą mniej zawodne niż źródła wiatrowe na lądzie. Morska energetyka wiatrowa staje się częstszym wyborem krajów europejskich poszukujących niezależności energetycznej. Komisja Europejska szacuje, że do 2050 r., kiedy Unia Europejska ma osiągnąć neutralność klimatyczną, w Europie będzie potrzebnych od 240 do 450 GW morskiej energii wiatrowej. Zgodnie z danymi branżowej organizacji WindEurope w 2019 roku w krajach Unii Europejskiej łączna moc zainstalowana w morskiej energetyce wiatrowej wyniosła ponad 22 GW. Zaletami tej technologii jest, po pierwsze, spadająca cena za energię i, po drugie, wysoka – jak na OZE – dyspozycyjność.

Technologia ta staje się coraz bardziej konkurencyjna względem innych zeroemisyjnych źródeł energii, jak energetyka jądrowa. Budowa 1 GW w technologii offshore już teraz jest porównywalna z budową 1 GW w lądowej energetyce wiatrowej. Koszty sięgają średnio około 14 mld zł. Należy jednak pamiętać, że to szacunki, a koszt każdej elektrowni uwarunkowany jest lokalizacją, dostępnością do sieci czy krajowego łańcucha dostaw. Biorąc pod uwagę trudności z pozyskaniem finansowania na budowę elektrowni jądrowej, nowa, coraz bardziej powszechna, dostępna i atrakcyjna cenowo wydaje się energetyka wiatrowa na morzu. Według analizy ośrodka analitycznego BloombergNEF koszt morskiej energii wiatrowej spadł o 58 proc. w ciągu nieco ponad dziesięciu lat, ze 190 dol./MWh w drugiej połowie 2009 r. do 78 dol./MWh w pierwszej połowie 2020 r. Ten spadek postępuje coraz szybciej. Światowe ceny referencyjne dla morskiej energii wiatrowej spadły w 2019 r. o 32 procent rok do roku. Z tego punktu widzenia nie bez znaczenia jest także stopień wykorzystania mocy w morskiej energetyce wiatrowej – jest bardzo wysoki i obecnie sięga powyżej 45 proc. W przypadku lądowych farm wiatrowych ten współczynnik sięga średnio powyżej 30 proc.

Morskie farmy wiatrowe to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów energetyki w Europie. Rosnąca efektywność i niski poziom oddziaływania na środowisko sprawiają, że technologia ta dostarcza już czystą i konkurencyjną cenowo energię elektryczną milionom Europejczyków. Na wodach 11 krajów zainstalowanych jest obecnie ponad 20 GW morskiej energii wiatrowej, z czego około 2,2 GW znajduje się na obszarze Morza Bałtyckiego. Jego całkowity potencjał szacowany jest przez ekspertów na 83 GW, co stanowi blisko dwukrotność wszystkich mocy zainstalowanych obecnie w Polsce.

PKN ORLEN, jako jedna z największych firm elektroenergetycznych w kraju, posiada już od blisko dziesięciu lat pozwolenie lokalizacyjne dla własnego projektu. Jednak musiała minąć blisko dekada, zanim kolejne rządy podjęły działania legislacyjne, które stworzyły niezbędne regulacje dla takich projektów także nad Bałtykiem. Projekt morskiej farmy wiatrowej Baltic Power to obecnie jeden z najszybciej rozwijanych tego typu projektów na Bałtyku. Na obszarze zlokalizowanym ok. 23 km od brzegu, na wysokości Łeby i Choczewa, docelowo stanie ponad 70 turbin wiatrowych o minimalnej mocy 12 MW. Morska farma wiatrowa Baltic Power o mocy zainstalowanej do 1200 MW będzie w stanie docelowo dostarczać czystą energię dla około miliona gospodarstw domowych rocznie przez ponad 25 lat. Przy realizacji projektu ORLEN współpracuje z kanadyjskim graczem Northland Power. Dzięki tej współpracy zdobywa niezbędne doświadczenie, które chce wykorzystać przy realizacji kolejnych inwestycji offshore wind. Współpraca obejmuje przygotowanie, budowę i eksploatację farmy o maksymalnej łącznej mocy do 1,2 GW. Według założeń inwestycyjnych zostanie ona objęta 25-letnim systemem wsparcia w ramach kontraktu różnicowego. W ramach wspólnego projektu Baltic Power Northland Power zarządza 49 proc. udziałów w spółce poprzez podwyższenie jej kapitału zakładowego. Pozostałe 51 proc. udziałów pozostanie w posiadaniu PKN ORLEN. Morska farma wiatrowa Baltic Power jest kluczowym projektem Grupy ORLEN wpisującym się w budowę czystej, niskoemisyjnej gospodarki.

PKN ORLEN podkreśla, że morska energetyka wiatrowa jest jednym z filarów strategii. Koncern chce do 2030 r. zainwestować w nisko- i zeroemisyjne projekty energetyczne, w tym w offshore, 47 mld zł. Zgodnie z przyjętym harmonogramem rozpoczęcie budowy farmy planowane jest na rok 2024, a jej oddanie do użytku na 2026 r. Koncern podpisał także z GE Renewable Energy umowę o współpracy technologicznej, która ma wesprzeć rozwój polskiego sektora morskiej energetyki wiatrowej. Poprzez jego realizację GE Renewable Energy będzie dążyć do stworzenia w Polsce miejsc pracy, wspierając rozwój krajowego łańcucha dostaw dla całego przemysłu morskiej energetyki wiatrowej. ORLEN wystartuje także w wyścigu o kolejne pozwolenia lokalizacyjne dla morskiej energetyki wiatrowej, które będą przyznawane w przyszłym roku. Projekt Polityki Energetycznej Państwa wskazuje potencjał i zakłada rozwój morskiej energetyki wiatrowej na obszarze Polskiej Wyłącznej Strefy Ekonomicznej Morza Bałtyckiego o mocy ok. 5,9 GW w 2030 i do ok. 11 GW w roku 2040. Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku mają szansę odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej Polski, przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz pomóc w walce z zanieczyszczeniami powietrza.

Krajowy łańcuch dostaw

PKN ORLEN podejmuje także działania zmierzające do zwiększania udziału polskich firm w budowie nowej gałęzi gospodarki. W ostatniej, grudniowej konferencji dla firm zainteresowanych współpracą i rozwojem w sektorze morskiej energetyki wiatrowej wzięło udział 600 osób reprezentujących 369 firm i instytucji. Budowa silnego łańcucha dostaw jest obecnie jednym z najważniejszych działań zmierzających do rozpoczęcia tej strategicznej dla sektora energetyki inwestycji, a Baltic Power będzie dążył do zaangażowania polskich firm na poziomie od 20 do 30 proc. kosztów inwestycyjnych.

Materiał powstał we współpracy z PKN ORLEN

Materiał powstał we współpracy z PKN ORLEN

Morskie farmy wiatrowe o mocy blisko 11 GW mogą wydatnie pomóc w transformacji polskiej energetyki zmierzającej w stronę zielonych technologii. W pierwszej fazie do 2030 r. może powstać blisko 6 GW mocy zainstalowanej. Jednym z liderów tych zmian jest PKN ORLEN.

Pozostało 96% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca