Globalny rynek gier systematycznie rośnie. Do 2023 r. jego wartość przekroczy 200 mld dol. – szacuje portal branżowy Newzoo. Prognozowany skumulowany roczny wskaźnik wzrostu sięga 8 proc. Największa część rynku przypada na dwa kraje: Chiny i Stany Zjednoczone. Zdecydowana większość gier z Polski jest sprzedawana za granicą.

Pod lupą inwestorów

Mimo okresu wakacyjnego na rynek systematycznie trafiają nowe produkcje. 11 sierpnia po południu odbyła się premiera flagowej gry z grupy PlayWaya: „Car Mechanic Simulator 2021".

– Ta gra może okazać się najważniejszą premierą w tym roku, ale finalnie można będzie to stwierdzić, czytając raport, który ukaże się trzy dni po rozpoczęciu sprzedaży na PC i konsole – podkreśla Krzysztof Kostowski, prezes PlayWaya. Gry z serii „CMS" należą do najlepiej sprzedających się tytułów PlayWaya. Na jakie inne gry stawia prezes grupy w tym roku?

– Nie ma gwarancji ukazania się każdej z wymienionych gier w 2021 r., ale chciałbym, aby ukazały się: „Bum Simulator", „Succubus", „Prison Simulator" i ważny dodatek „House Flipper – Luxury DLC" – wymienia szef PlayWaya. Spółka jest notowana na giełdzie. Jej kapitalizacja sięga 3 mld zł. Środową sesję kurs akcji rozpoczął od spadku, ale po południu zaczął rosnąć.

Oczy inwestorów zwrócone są również na 11 bit studios, które sygnalizowało, że 12 sierpnia uchyli rąbka tajemnicy w sprawie nowej gry. Czy te plany są aktualne?

– Tak. 12 sierpnia po godzinie 17 planujemy premierę trailera naszej nowej gry – potwierdza Dariusz Wolak, odpowiadający w 11 bit studios za relacje inwestorskie.

Nowości nie zabraknie

Autopromocja
CYFROWA.RP.PL

Jak cyfrowa rewolucja wpływa na biznes i życie codzienne

CZYTAJ WIĘCEJ

Największą tegoroczną premierą znad Wisły będzie „Dying Light 2" Techlandu. Druga część serii o zombie ma trafić na rynek 7 grudnia. Techland jest jedynym dużym studiem w Polsce nienotowanym na giełdzie. W tym roku zmienił formę ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na akcyjną, ale nie chce potwierdzić, czy ma to związek z planowanym debiutem.

Na warszawskiej giełdzie notowane są 64 spółki z sektora gier. Największy jest CD Projekt, który na ten rok szykuje m.in. wersję „Wiedźmina 3" na konsole nowej generacji oraz bezpłatne dodatki do gry. Trwają też prace nad poprawkami, aktualizacjami i rozwojem „Cyberpunka". Po zeszłorocznej grudniowej premierze tej gry wycena studia spadła o ponad połowę do obecnych 17 mld zł.

Z kolei jeśli chodzi o mniejsze produkcje, to premierę na ten rok zaplanowało m.in. CI Games – jego gra „Sniper Ghost Warrior Contracts 2" 24 sierpnia ma pojawić się na PlayStation 5. Wcześniej odbyła się premiera na PS4, Xbox One, Xbox Series S|X i PC. Gra została ciepło przyjęta przez graczy, a jej sprzedaż na tych platformach stanowiła 170 proc. sprzedaży poprzedniej części snajperskiej serii w okresie dziesięciu dni od czasu premiery.

Z kolei 3 września ukaże się „The Medium" krakowskiego Bloober Teamu w wersji na PlayStation 5. Gra na Xbox X|S oraz PC pojawiła się na rynku już pod koniec stycznia 2021 r. W ciągu 24 godzin pokryła koszty produkcji i marketingu. Wśród premier, które warto mieć w najbliższym czasie na uwadze, są też m.in.: „Gas Station Simulator" na urządzenia PC od studia DRAGO Entertainment, „Prison Simulator" od Baked Games, „Lost Viking: Kingdom of Women" od Forestligh Games oraz „Builder Simulator" i „Bakery Simulator" od Live Motion Games.

Czas konsolidacji

W Polsce działa obecnie ponad 400 studiów. Rynek jest mocno rozdrobiony. Zdaniem ekspertów nieunikniona jest konsolidacja. Znaczącą rolę w tym procesie mogą odegrać duże studia zagraniczne. Dobrze obrazuje to niedawna informacja o tym, że chiński koncern Tencent zamierza poprzez holenderską spółkę zależną przejąć 1C Entertainment. Wniosek w tej sprawie trafił już do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Swoje wejście na rynek gier w lipcu oficjalnie ogłosił Netflix. Na razie zamierza skoncentrować się na grach mobilnych. Pojawiły się też jednak spekulacje, że koncern zamierza przejmować i że do jego portfela dobrze pasowałby np. CD Projekt. Polskie studio dementuje.

– Nie prowadzimy żadnych rozmów z Netflixem na ten temat. Nie jesteśmy zainteresowani tego typu transakcją, chcemy pozostać niezależni i dalej rozwijać grupę – podkreśla Karolina Gnaś z działu relacji inwestorskich CD Projektu.