Borynia, Zofiówka i Jas-Mos razem od 2013 r.

Około 200 mln zł będzie kosztować Jastrzębską Spółkę Węglową integracja jej trzech kopalń

Publikacja: 02.02.2010 12:42

W dzisiejszej „Rzeczpospolitej” pisaliśmy o łączeniu przez spółki węglowe kopalń, także pod ziemią. Jedną z większych tego typu inwestycji prowadzi od kilku lat JSW. Planuje jej zakończenie na 2013 rok.

– Celem technicznej integracji kopalń jest obniżenie kosztów produkcji węgla przez redukcję najmniej efektywnych ogniw procesu technologicznego – tłumaczy Katarzyna Jabłońska-Bajer, rzeczniczka JSW, największego w UE producenta węgla koksowego, basy do produkcji stali. Co da podziemne połączenie trzech zakładów? Przede wszystkim będą miały one zintegrowany system transportu urobku – pierwsze tony węgla z kopalni Borynia będą przesłane w kierunku Zofiówki już w połowie 2010 r., natomiast z kopalni Jas-Mos do Zofiówki – w 2013 r.

Jednak inwestycja w integrację kopalń nie będzie polegała jedynie na wykonaniu podziemnych przekopów pomiędzy nimi i połączeniu systemu transportowego. Przy okazji tej inwestycji planowana jest także modernizacja szybu wydobywczego i zakładu przeróbki mechanicznej węgla (co zwiększy zdolności wydobywcze Zofiówki do ok. 17 tys. ton węgla na dobę), które są niezbędne z kolei przy następnej inwestycji JSW – udostępnianiu nowego pola wydobywczego Bzie-Dębina-1-Zachód, które przedłuży żywotność kopalni Zofiówka o kilkadziesiąt lat.

Integracja kopalń JSW trwa od 2005 r. Wykonano już przekop o długości 2600 m pomiędzy Borynią i Zofiówką (prace zakończono w ubiegłym roku). Następnym etapem będzie wykonanie zabudowy przenośników taśmowych w tym przekopie. konieczna będzie także zabudowa tzw. przenośnika rewersyjnego pozwalającego na zmianę kierunku przesyłu urobku w kierunku szybu wydobywczego Boryni lub Zofiówki. I wreszcie integracja systemów transportowych Zofiówki i Jas-Mosu zaplanowana na lata 2010-2012.

W zeszłym roku JSW szacowała, że uda jej się zintegrować kopalnie w 2011 r., jednak z powodu kryzysu spółka musiała także spowolnić niektóre inwestycje i wprowadzić plan antykryzysowy. Przez prawie cały 2009 r. spadał bowiem popyt na węgiel koksujący z powodu dekoniunktury na stal, do której produkcji jest on bazą.

Z szacunków „Rzeczpospolitej” wynika, że 2009 rok JSW zamknie ze stratą netto 350-400 mln zł. Jednak jak podkreślał w niedawnym wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak na sytuację JSW trzeba patrzeć w szerszym kontekście, bo np. w 2008 r. spółka ta miała ponad 0,5 mld zł zysku netto, a to oznacza, że bilans ostatnich dwóch lat jej działalności jest dodatni.

W dzisiejszej „Rzeczpospolitej” pisaliśmy o łączeniu przez spółki węglowe kopalń, także pod ziemią. Jedną z większych tego typu inwestycji prowadzi od kilku lat JSW. Planuje jej zakończenie na 2013 rok.

– Celem technicznej integracji kopalń jest obniżenie kosztów produkcji węgla przez redukcję najmniej efektywnych ogniw procesu technologicznego – tłumaczy Katarzyna Jabłońska-Bajer, rzeczniczka JSW, największego w UE producenta węgla koksowego, basy do produkcji stali. Co da podziemne połączenie trzech zakładów? Przede wszystkim będą miały one zintegrowany system transportu urobku – pierwsze tony węgla z kopalni Borynia będą przesłane w kierunku Zofiówki już w połowie 2010 r., natomiast z kopalni Jas-Mos do Zofiówki – w 2013 r.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca