Reklama

InBev daje 46,3 mld dol. za Budweisera

Największa fuzja na światowym rynku alkoholu. Belgijski koncern chce kupić amerykańską firmę Anheuser-Busch. Wspólnie będą sprzedawać ponad 400 mln hl piwa rocznie

Publikacja: 13.06.2008 05:18

InBev daje 46,3 mld dol. za Budweisera

Foto: Rzeczpospolita

Właściciel marek Stella Artois i Beck’s zaoferował 65 dolarów za jedną akcję firmy Anheuser-Busch, do której należy piwo Budweiser. W sumie chce zapłacić za nie 46,3 mld dolarów.

Zarząd belgijskiej firmy poinformował, że 40 mld dolarów na sfinansowanie transakcji pochodzić będzie z kredytu. Według analityka Merrill Lynch, na którego powołuje się agencja Reuters, InBev będzie musiał zdecydować się także na podwyższenie kapitału. Firma nie wykluczyła takiego kroku. Na wieść o ofercie akcje lidera światowego rynku piwa zdrożały o 8,8 proc. W ciągu dnia w górę o blisko 4 proc. poszła także wartość amerykańskiego koncernu. Zarząd Anheuser poinformował, że rozważy propozycję Belgów. Decydujący głos mają jednak udziałowcy firmy, w tym miliarder Warren Buffett. Należąca do niego spółka Berkshire Hathaway ma 5 proc. akcji producenta Budweisera.

Jeżeli dojdzie do fuzji, będzie to największe przejęcie na światowym rynku alkoholowym. InBev już teraz sprzedaje najwięcej piwa na świecie. Jego marki dostępne są w ponad 130 krajach. Dzięki Anheuserowi jego roczna sprzedaż przekroczy 400 mln hl. Będzie ona o około 70 procent większa od tej, którą w ubiegłym roku finansowym osiągnął koncern SABMiller, wicelider światowego rynku.

InBev umocni się także w Stanach Zjednoczonych, gdzie Anheuser zajmuje pierwsze miejsce. Amerykańska firma posiada także 50 proc. udziałów meksykańskiego browaru Modelo oraz 27 proc. Tsingtao w Chinach. W 2007 r. jej przychody wyniosły ok. 16,7 mld dolarów.

InBev nie jest jedyną firmą, która dąży do zwiększenia swoich udziałów w światowym rynku piwa metodą przejęć. W ciągu ostatnich kilku miesięcy Heineken wraz z Carlsbergiem kupili wspólnie brytyjską Scottish & Newcastle. SABMiller przejął natomiast Royal Grolsch.

Reklama
Reklama

Tymczasem ani InBev, ani Anheuser nie osiągnęły sukcesu w Polsce. W 2005 r. umową na wyłączną dystrybucję piwa Beck’s w naszym kraju podpisało PepsiCo. Marka była obecna głównie w supermarketach. Uznania Polaków jednak nie zdobyła. Na koniec 2007 r. jej udziały w rynku nie przekroczyły 1 proc. Kilka tygodni temu PepsiCo zakończyło współpracę z InBev.

W Polsce nie przyjęła się także należąca do Anheusera marka Bud. Kilka lat temu próbowała sprzedawać ją u nas grupa Żywiec.

Na krajowym rynku piwa – którego wartość Euromonitor wycenia na ok. 19 mld zł – dominują polskie marki. Pierwsze miejsce zajmuje Tyskie produkowane przez lidera rynku Kompanię Piwowarską należącą do SABMillera. W czołówce są także Warka i Żywiec giełdowej grupy Żywiec, numeru dwa w Polsce, którego właścicielem jest Heineken. Do firm tych należy ok. 75 proc. polskiego rynku. Trzeci, z udziałami na poziomie blisko 15 proc., jest Carlsberg. Taka koncentracja nie występuje w żadnej innej gałęzi przemysłu spożywczego. Branża nie spodziewa się zatem kolejnych dużych przejęć. ?

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama