Milion klientów chce zmienić sieć komórkową

Najbardziej nielojalni klienci to młodzież. Około 300 tysięcy nastolatków chce zmienić sieć komórkową w ciągu najbliższego roku

Publikacja: 03.10.2008 05:16

Milion klientów chce zmienić sieć komórkową

Foto: AFP

Około 5,8 proc. dorosłych Polaków deklaruje chęć zmiany sieci komórkowej w ciągu najbliższych 12 miesięcy – wynika z raportu OnBoard i PBS DGA. 3,5 proc. ankietowanych nie podjęło jeszcze decyzji, ale ponad 16 proc. nastolatków jest zdecydowana na zmianę.

Wnioski z raportu wydają się zbyt ostrożne. Wskaźnik rezygnacji z usług operatorów komórkowych (nieco zafałszowany przez metodologię kalkulacji) wynosi 10 – 12 proc. To oznacza, że co roku – statystycznie – kilka milionów użytkowników telefonii komórkowej rezygnuje z usług dotychczasowego operatora.

Wskaźnik zawyżają użytkownicy telefonów na kartę, których kilkanaście procent co roku kupuje kartę nowego operatora. Płacący rachunek abonenci rezygnują znacznie rzadziej.

Klientów rezygnujących z usług jednej sieci natychmiast przechwytują inne. Polacy decydują się przede wszystkim na dobrze sobie znane, obecne od kilku lat na rynku marki dużych operatorów, wsparte silnymi kampaniami reklamowymi. Według badań OnBoard/PBS DGA 80 proc. Polaków nie zna marek nowych, wchodzących na rynek wirtualnych operatorów komórkowych (korzystają z sieci telekomunikacyjnych innych firm).

Najwyższą, bo blisko 15-proc., spontaniczną znajomością marki może się pochwalić Mobilking. Znajomość pozostałych marek wirtualnych operatorów – MyAvon, mBank Mobile czy Carrefour Mova – nie przekracza 5 proc. Dla porównania świadomość marki największych operatorów – Ery, Plusa i Orange – oscyluje wokół 90 proc. Intensywnie promującego się Playa zna ok. 70 proc. Polaków, chociaż na rynku jest on dopiero 1,5 roku. Tajemnica jego sukcesu tkwi w dużych wydatkach reklamowych.

W ubiegłym roku Play wydał na promocję 80 – 90 mln zł. Najbardziej znany wirtualny operator, czyli Mobilking, również wydaje na reklamę relatywnie więcej niż jego wirtualni konkurenci. Niewielka jest jeszcze znajomość usług Cyfrowego Polsatu, choć wspiera ją jedna z największych polskich stacji telewizyjnych. Cyfrowy Polsat reklamuje się jednak dopiero dwa miesiące.

Około 5,8 proc. dorosłych Polaków deklaruje chęć zmiany sieci komórkowej w ciągu najbliższych 12 miesięcy – wynika z raportu OnBoard i PBS DGA. 3,5 proc. ankietowanych nie podjęło jeszcze decyzji, ale ponad 16 proc. nastolatków jest zdecydowana na zmianę.

Wnioski z raportu wydają się zbyt ostrożne. Wskaźnik rezygnacji z usług operatorów komórkowych (nieco zafałszowany przez metodologię kalkulacji) wynosi 10 – 12 proc. To oznacza, że co roku – statystycznie – kilka milionów użytkowników telefonii komórkowej rezygnuje z usług dotychczasowego operatora.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku