Play, Orange i Era w kolizji z prawami klientów?

UOKiK skierował do sądu pozew przeciwko trzem operatorom komórkowym. Czwarty pozwu uniknie

Publikacja: 02.05.2009 06:55

Umowy o świadczenie usług i regulaminy operatorów godzą w interesy użytkowników telefonii komórkowej – stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, pozywając do sądu trzy sieci. Pozwu uniknął tylko Polkomtel, operator sieci Plus.

– Umowy i regulaminy Polkomtelu również pozostawiają wiele do życzenia, ale ten operator zdecydował się na daleko idącą współpracę z urzędem i usunięcie zakwestionowanych zapisów. Odstąpiliśmy zatem od kierowania sprawy do sądu – powiedziała Aneta Styrnik z biura prasowego UOKiK. Według niej żaden z pozostałych operatorów nie zdecydował się na taką współpracę.

Jeżeli sąd zdecyduje, że UOKiK miał rację, to zakwestionowane klauzule zostaną wpisane do specjalnego rejestru zabronionych zapisów. Jeśli operatorzy ich nie usuną z umów i regulaminów, to UOKiK będzie mógł wytoczyć im sprawę o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Może to się skończyć karą do 10 proc. rocznych obrotów operatora.

Zdaniem UOKiK sieciom komórkowym nie wolno jednostronnie rozwiązywać umów z błahych powodów – skoro nie ma do tego prawa klient podpisujący umowę terminową – ani żądać opłat za reaktywację usług wyłączonych za niepłacenie w terminie faktur. Operatorzy nie powinni jednocześnie naliczać odsetek za nieterminowe płatności i pobierać jednorazowych opłat za przekroczenie terminów. Niewłaściwe jest również pobieranie kilkusetzłotowych opłat za zdjęcie blokady z karty SIM.

– Kwestionowane zapisy w naszych umowach i regulaminach dotyczą jednej grupy klientów: tych, którzy nie chcą płacić za faktury. Tym, którzy płacą regularnie, nic nie grozi nawet za duże opóźnienie. Nawet odsetek im nie naliczamy – mówi Marcin Gruszka, rzecznik sieci Play.

UOKiK zakwestionował 24 klauzule w dokumentach sieci GSM. Twierdzi, że godzą one w równorzędną pozycję klienta oraz usługodawcy i że sieci zachowują się niekiedy nieetycznie i wbrew dobrym obyczajom, nie podając pełnej informacji o warunkach świadczenia usług. Na przykład zmiennych zasięgach bezprzewodowego dostępu do Internetu.

Umowy o świadczenie usług i regulaminy operatorów godzą w interesy użytkowników telefonii komórkowej – stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, pozywając do sądu trzy sieci. Pozwu uniknął tylko Polkomtel, operator sieci Plus.

– Umowy i regulaminy Polkomtelu również pozostawiają wiele do życzenia, ale ten operator zdecydował się na daleko idącą współpracę z urzędem i usunięcie zakwestionowanych zapisów. Odstąpiliśmy zatem od kierowania sprawy do sądu – powiedziała Aneta Styrnik z biura prasowego UOKiK. Według niej żaden z pozostałych operatorów nie zdecydował się na taką współpracę.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku