Autorem dwuletniej akcji promocyjnej "5 porcji warzyw, owoców lub soku" jest Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS). Jej członkowie — a w szczególności spółki należące do grupy Maspex, lidera polskiego rynku soków, nektarów i napojów — wydadzą na nią w sumie niemal 400 tys. euro.
Prawie 600 tys. euro na kampanię pochodzi z budżetu krajowego, a ok. 1 mln euro dołożyła Komisja Europejska.
Producenci zdecydowali się na promowanie spożycia warzyw i owoców świeżych i przetworzonych, ponieważ jest ono niższe niż w krajach "starej" Unii. Statystyczny Polak zjada ich ok. 150 kg rocznie, natomiast przeciętny mieszkaniec Europy Zachodniej ok. 250 kg.
Z badań przeprowadzonych na wiosnę 2009 r. przez instytut badawczy IQS & QUANT Group (na ogólnopolskiej próbie 300 kobiet w wieku 25–49 lat, posiadających dzieci w wieku 3–13 lat) wynika, że kampanię promującą spożywanie owoców, warzyw lub soków zna 41 proc. badanych. W grudniu 2008 r. (dwa miesiące po jej rozpoczęciu) było to 27 proc. Z 19 do 30 proc. zwiększyła się natomiast liczba kobiet deklarujących, że ich dzieci piją soki.
Do tej pory ruszyło dziewięć polskich kampanii promujących żywność, do których dołożyła się Komisja Europejska. Najdroższa, za niemal 10 mln euro, dotyczy promocji mleka na rynku krajowym.