Reklama
Rozwiń

Tłumy gości na Expo

W sobotę wystawę odwiedziło 350 tys. osób. By wejść do polskiego pawilonu, trzeba było czekać cztery godziny

Publikacja: 04.05.2010 02:51

Brytyjski pawilon na Expo w Szanghaju przyciąga turystów

Brytyjski pawilon na Expo w Szanghaju przyciąga turystów

Foto: PAP/EPA

Organizatorzy szacują, że dzisiaj odwiedzających może być nawet 800 tys., a przez sześć miesięcy wystawy przez jej teren ma się przewinąć nawet 70 mln gości. Expo nie narzeka na brak zainteresowania, a Chińczycy po raz kolejny pokazali, że jeśli chodzi o organizowanie międzynarodowych imprez, nie liczą się z kosztami.

Teren Expo w Szanghaju jest 20 razy większy niż poprzedniej wystawy w Saragossie. Według władz miasta koszty organizacyjne wyniosły ok. 4,2 mld dol., czyli dwukrotnie więcej niż w przypadku olimpiady w Pekinie. Jednak według ostrożnych szacunków wraz z wydatkami na infrastrukturę (linie kolejowe, metro, drogi) mogły wynieść aż 58 mld dol.

Zobacz jak wyglądają [link=http://www.rp.pl/galeria/19420,1,469150.html]pawilony narodowe na Expo 2010[/link]

Przez pierwsze dni wystawy tłumy czekały na wejście do pawilonów USA, Japonii, Danii czy Polski od dwóch do czterech godzin. Nasz pawilon z elewacją przypominającą ludową wycinankę kosztował 33 mln zł i do wczoraj odwiedziło go 15,5 tys. osób. Takiego powodzenia nie miała nawet znajdująca się tuż obok wystawa niemiecka, choć koszty jej przygotowania były blisko 50 razy wyższe.

– W najbardziej optymistycznych planach nie spodziewaliśmy się, że wywołamy takie zainteresowanie. Mamy także prawdziwy najazd dziennikarzy. Dziś rozmawiałem z kilkunastoma, w tym reprezentującymi największe i najważniejsze chińskie media – mówi „Rz” komisarz polskiej ekspozycji oraz szef Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Sławomir Majman. Jego zdaniem, jeśli nie liczyć największych państw świata, polska wystawa budzi, obok hiszpańskiej, wyjątkowe zainteresowanie.

W poniedziałek w polskim pawilonie zainaugurowano program promocji gospodarczej regionów. Jako pierwsza zaprezentowana została Lubelszczyzna; na spotkanie z jej przedstawicielami przyszło 120 chińskich przedsiębiorców. Dziś gospodarzem podobnego spotkania będzie województwo lubuskie.

Jednak w Szanghaju wystawiają się nie tylko kraje, ale również firmy. Największe pawilony postawiły te, które w Chinach robią wielkie interesy: Cisco Systems, Coca-Cola czy General Motors. – Cała wystawa jest naszym pawilonem – stwierdził Richard Hausmann, prezes chińskiego oddziału Siemensa, który dostarczył technologie budowlane lub oświetleniowe dla ok. 40 projektów. W Szanghaju stanęło 189 pawilonów narodowych, choć nie wszystkie są już gotowe. W ostatniej chwili zrezygnowały z nich m.in. Kuwejt, Bhutan i Burkina Faso. Najwięcej, bo ponad 140 mln dol., kosztowały pawilony Arabii Saudyjskiej i Japonii.

Zobacz film Tomasza Bagińskiego. W krótkim, ośmiominutowym filmie zaprezentowane zostało tysiąc lat historii naszego kraju. Wideo została wyprodukowane na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Biznes
Spotify zirytował turecki rząd. Playlisty obrażają żonę Erdogana
Biznes
Napięcia UE–Chiny. Rozmowa Trumpa i Zełenskiego i szczyt BRICS w Rio
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI