Większość z blisko 7 tysięcy działających w sieci e-sklepów współpracuje głównie z jednym przewoźnikiem, ale dla małych i średnich sklepów jest to rozwiązanie zbyt kosztowne. Dlatego powstają platformy kurierskie. Aby oferować usługi kurierskie, platformy nawiązują współpracę z firmami kurierskimi obecnymi już na rynku. Umowa obejmuje „podzlecanie” dostarczenia paczek i zawierana jest ze sprawdzonymi przewoźnikami, co ma - zdaniem twórców tych platform - gwarantować, że przesyłka dotrze do adresata na czas. Firmie kurierskiej taka współpraca opłaca się, bo wystawia zaledwie kilka, zamiast np. tysiąca faktur, sklepowi internetowemu też, bo jego towar trafia do klienta za ok. 20 zł brutto, a platforma zyskuje na różnicy pomiędzy ceną przesyłki a tą, którą wynegocjowała z kurierem.
[srodtytul]Siła w negocjacjach[/srodtytul]
- Przewaga platform kurierskich polega na tym, że potencjalny klient-właściciel sklepu internetowego nie zobowiązuje się do liczby wysyłanych paczek, jak musiałby uczynić w negocjacjach z firmą kurierską, gdzie od tej liczby zależy cena. W przypadku platformy, nawet jeśli w ciągu miesiąca będzie to jedna paczka, cena jaką klient musi zapłacić platformie jest bardzo atrakcyjna - mówi Rafał Łączkowski, pomysłodawca platformy kurierskiej Serwis-paczkowy.pl.
Kamil Kostrzewa, właściciel porównywarki cen platform: [link=http://www.kurierem.pl "target="_blank"]www.kurierem.pl[/link] zauważa z kolei, że platformy, to w Polsce usługa stosunkowo nowa. - Pierwsze zaczęły powstawać trzy lata temu np. [link=http://www.paczkarnia.pl "target="_blank"]www.paczkarnia.pl[/link] - mówi Kostrzewa i dodaje: Początkowo ich liczba nie rosła szybko. W ciągu pierwszego roku powstało ich może dwie lub trzy. Prawdziwy boom rozpoczął się w roku 2009. Powstały m.in. [link=http://www.kurier-online.pl "target="_blank"]www.kurier-online.pl[/link], [link=http://www.tani-kurier.pl "target="_blank"]www.tani-kurier.pl[/link], [link=http://www.wysylajtaniej.pl "target="_blank"]www.wysylajtaniej.pl[/link] i kilka innych. W bieżącym roku powstało kilkanaście kolejnych i nieustannie „otwierane” są następne. - Dwie nowe firmy zgłosiły chęć dołączenia do mojej porównywarki a w trakcie tworzenia lub już w trakcie testów jest 7-8 kolejnych, o których wiem, a pewnie nie wiem o wszystkich - mówi Kamil Kostrzewa.
Dziś na rynku działa ok. 40 takich podmiotów a ich pojawienie się było niemal koniecznością. - Niektóre duże firmy przewozowe nie obsługują osób fizycznych. W innych, część usług dodatkowych, np. pobranie, dostępna jest tylko dla klientów mających z przewoźnikiem umowę - wylicza Kostrzewa. Ale niezmiernie ważnym ważnym czynnikiem jest cena. - Ta sama paczka wysyłana bezpośrednio przez firmę kurierską może być nawet kilkukrotnie droższa. Ceny najlżejszych paczek w cennikach standardowych to ok. 30 zł netto, co z dopłatą paliwową i Vatem daje ceny na poziomie 40 zł brutto. Do tego część firm stosuje pojęcie stref i dopłat strefowych, co dla jednej paczki może dać dodatkową kwotę 20-40 zł. - oblicza Kostrzewa i zauważa, że ta sama paczka w cenniku platform kosztuje nawet poniżej 20 zł brutto. Dodatkowo, jeżeli współpraca nie układa się, to sklep bez problemu może zmienić platformę.