Reklama

Sprzedaż aut wzrosła w październiku o jedną piątą rok do roku

Duży wzrost sprzedaży w październiku zapowiada, że wyniki za 2010 rok będą lepsze od ubiegłorocznych

Publikacja: 06.11.2010 01:47

Klienci wybierają bardzo często auta z kratką. Kupujący teraz auta boją się wzrostu ich cen po podni

Klienci wybierają bardzo często auta z kratką. Kupujący teraz auta boją się wzrostu ich cen po podniesieniu VAT.

Foto: Rzeczpospolita

Październik okazał się bardzo dobry dla sprzedaży aut. Według Instytutu Samar z polskich salonów wyjechało 30 380 samochodów osobowych. To prawie 9 proc. więcej niż we wrześniu i o ponad jedną piątą więcej niż w październiku 2009 roku. Wynik sprzedaży za pierwszych dziesięć miesięcy bieżącego roku jest co prawda minimalnie słabszy (0,4 proc.) niż rok temu – do końca października sprzedano 263,7 tys. aut, ale we wrześniu analogiczna różnica była dużo głębsza (2,5 proc.).

Jak informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, październik okazał się dla dilerów najlepszym miesiącem w tym roku, a granica 30 tys. sprzedanych aut została przekroczona po raz pierwszy. Według Samaru lepszy wynik odnotowany został 19 miesięcy temu. Analitycy prognozują, że bardzo dobry październik zapowiada, że w tym roku sprzedaż będzie większa niż w roku 2009. Nabywców znalazło wtedy 320,2 tys. samochodów.

W porównaniu z ubiegłym rokiem więcej aut sprzedała zdecydowana większość obecnych na polskim rynku firm. Jedną z największych zwyżek odnotowała Dacia – 96 proc. rok do roku. Jeszcze lepiej wygląda sprzedaż tej marki w tzw. ujęciu skumulowanym: według PZPM od stycznia do października nabywców znalazło 4140 tych aut, ponad dwa razy więcej niż przed rokiem.

Bardzo znacząco poprawił swoje wyniki Chevrolet, który w ubiegłym miesiącu sprzedał trzy czwarte aut więcej niż rok wcześniej. Był to rekordowy październik w sprzedaży tej marki w Polsce od 2004 roku. Mocny, bo prawie 53-procentowy, wzrost odnotował w październiku także Opel, m.in. dzięki popytowi na modele Insignia i Astra.

Jeszcze wyższego skoku, o 67 proc., dokonał Citroen. Francuska marka ma także bardzo dobry wynik w sprzedaży za dziesięć miesięcy. Poprawiła rezultat o jedną trzecią, zwiększając z 3 do 4 proc. udział w rynku. – To zasługa głównie dwóch modeli: Berlingo i C3 Picasso – mówi Jerzy Prządka z Citroen Polska.

Reklama
Reklama

Wyniki pogorszył Fiat – za październik o 6,6 proc., a za dziesięć miesięcy o prawie 21 proc. Spadła także sprzedaż należących do tego producenta marek Abarth i Lancia.

Październik okazał się bardzo dobry dla sprzedaży aut. Według Instytutu Samar z polskich salonów wyjechało 30 380 samochodów osobowych. To prawie 9 proc. więcej niż we wrześniu i o ponad jedną piątą więcej niż w październiku 2009 roku. Wynik sprzedaży za pierwszych dziesięć miesięcy bieżącego roku jest co prawda minimalnie słabszy (0,4 proc.) niż rok temu – do końca października sprzedano 263,7 tys. aut, ale we wrześniu analogiczna różnica była dużo głębsza (2,5 proc.).

Reklama
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Biznes
Coraz droższe zdrowie Polaków. Wydajemy więcej, a dostajemy mniej
Biznes
Kolejna odsłona sporu o sukcesję w Polsacie. Batalia na Cyprze
Reklama
Reklama