Sprzedaż aut typu SUV wzrosła w 2010 r. o jedną trzecią

Od stycznia dilerzy sprzedali o jedną trzecią więcej samochodów terenowo-rekreacyjnych niż rok temu

Publikacja: 18.12.2010 00:11

Sprzedaż aut typu SUV wzrosła w 2010 r. o jedną trzecią

Foto: ROL

Według Instytutu Samar auta terenowo-rekreacyjne (SUV) są w tym roku najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem rynku. Tylko od stycznia do listopada dilerzy sprzedali ich 36,1 tys. To o jedną trzecią więcej niż przed rokiem.

W wielu markach dostępne na ten rok modele już się wyczerpały. – Ostatni SUV Infiniti został sprzedany 15 grudnia w południe w Katowicach – mówi dyrektor generalny Infiniti Polska Grzegorz Szczypior. Był to model FX. Mniejszych aut serii EX brakuje w salonach już od października. – Już we wrześniu ściągnęliśmy z rynku europejskiego wszystkie wolne egzemplarze, których nie zamówili dilerzy w innych krajach. Mimo to nie udało się zaspokoić popytu – przyznaje Szczypior.

Dlaczego SUV tak dobrze się sprzedają? Na popularność wpłynęły znacząco zamówienia firm i kratka pozwalająca odliczyć od ceny kwotę VAT. Tym większą, im droższe auto.

Dlatego w ciągu pierwszych trzech kwartałów liderem w zakupach „kratkowych” terenówek okazał się mercedes klasy M, który został sprzedany w przeszło 1,6 tys. egzemplarzy. Na drugim miejscu znalazł się BMW X5 (przeszło 1,4 tys.), a na kolejnych – dwa modele Volvo: XC90 oraz XC60. W sumie na dziesięć najbardziej popularnych modeli premium z kratką kupowanych od początku roku przez firmy połowa to właśnie SUV.

– Takie samochody stają się w Polsce coraz bardziej popularne, a ich sprzedaż dodatkowo napędziła kończąca się ulga podatkowa – dodaje prezes Samaru Wojciech Drzewiecki.

Największą popularnością cieszą się terenówki zbudowane na bazie aut kompaktowych. Ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 61 proc. O ponad jedną trzecią więcej sprzedano aut najmniejszych, natomiast o jedną piątą poprawiła się sprzedaż w segmencie średnim.

[wyimek]5530 aut terenowo-rekreacyjnych znalazło nabywców w listopadzie 2010 r.[/wyimek]

Ale i chętnych na największe SUV nie brakuje: tu sprzedaż wzrosła o przeszło 14 proc. – Sprowadziliśmy 186 sztuk modelu CX-9, które sprzedały się niemal na pniu w ciągu zaledwie kilku tygodni. To rekordowy wynik – mówi Łukasz Paździor, dyrektor generalny Mazda Motor Poland. Sprzedaż nieco mniejszego modelu CX-7 wzrosła o 140 proc.

Liderem całego segmentu, bez względu na wielkość, jest Mitsubishi Outlander. W okresie styczeń – październik sprzedano 2,6 tys. sztuk. Ale też w przypadku innych marek, gdzie wielkość sprzedaż jest mniejsza, importerzy mają powody do zadowolenia. Nowy SUV Hyundai – ix35 od lutowej premiery do końca października sprzedał się w ilości 1,3 tys. sztuk i trafił do pierwszej dziesiątki najchętniej kupowanych tego typu aut.

Mocno przyspieszyła także sprzedaż terenówki Chevroleta: do listopada sprzedano 543 sztuki modelu Captiva, o 44 proc. więcej niż rok temu. Spółka Chevrolet Poland liczy, że popyt będzie się zwiększał. – Obecny wzrost jest dobrą prognozą na rok 2011, bo wiosną zaczniemy sprzedaż nowej generacji captivy. Auto będzie mieć zmienioną stylistykę nadwozia i całkowicie nową gamę silników – mówi dyrektor PR w Chevrolet Poland Wojciech Osoś.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail]

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy