Reklama

Sprzedaż aut typu SUV wzrosła w 2010 r. o jedną trzecią

Od stycznia dilerzy sprzedali o jedną trzecią więcej samochodów terenowo-rekreacyjnych niż rok temu

Publikacja: 18.12.2010 00:11

Sprzedaż aut typu SUV wzrosła w 2010 r. o jedną trzecią

Foto: ROL

Według Instytutu Samar auta terenowo-rekreacyjne (SUV) są w tym roku najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem rynku. Tylko od stycznia do listopada dilerzy sprzedali ich 36,1 tys. To o jedną trzecią więcej niż przed rokiem.

W wielu markach dostępne na ten rok modele już się wyczerpały. – Ostatni SUV Infiniti został sprzedany 15 grudnia w południe w Katowicach – mówi dyrektor generalny Infiniti Polska Grzegorz Szczypior. Był to model FX. Mniejszych aut serii EX brakuje w salonach już od października. – Już we wrześniu ściągnęliśmy z rynku europejskiego wszystkie wolne egzemplarze, których nie zamówili dilerzy w innych krajach. Mimo to nie udało się zaspokoić popytu – przyznaje Szczypior.

Dlaczego SUV tak dobrze się sprzedają? Na popularność wpłynęły znacząco zamówienia firm i kratka pozwalająca odliczyć od ceny kwotę VAT. Tym większą, im droższe auto.

Dlatego w ciągu pierwszych trzech kwartałów liderem w zakupach „kratkowych” terenówek okazał się mercedes klasy M, który został sprzedany w przeszło 1,6 tys. egzemplarzy. Na drugim miejscu znalazł się BMW X5 (przeszło 1,4 tys.), a na kolejnych – dwa modele Volvo: XC90 oraz XC60. W sumie na dziesięć najbardziej popularnych modeli premium z kratką kupowanych od początku roku przez firmy połowa to właśnie SUV.

– Takie samochody stają się w Polsce coraz bardziej popularne, a ich sprzedaż dodatkowo napędziła kończąca się ulga podatkowa – dodaje prezes Samaru Wojciech Drzewiecki.

Reklama
Reklama

Największą popularnością cieszą się terenówki zbudowane na bazie aut kompaktowych. Ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 61 proc. O ponad jedną trzecią więcej sprzedano aut najmniejszych, natomiast o jedną piątą poprawiła się sprzedaż w segmencie średnim.

[wyimek]5530 aut terenowo-rekreacyjnych znalazło nabywców w listopadzie 2010 r.[/wyimek]

Ale i chętnych na największe SUV nie brakuje: tu sprzedaż wzrosła o przeszło 14 proc. – Sprowadziliśmy 186 sztuk modelu CX-9, które sprzedały się niemal na pniu w ciągu zaledwie kilku tygodni. To rekordowy wynik – mówi Łukasz Paździor, dyrektor generalny Mazda Motor Poland. Sprzedaż nieco mniejszego modelu CX-7 wzrosła o 140 proc.

Liderem całego segmentu, bez względu na wielkość, jest Mitsubishi Outlander. W okresie styczeń – październik sprzedano 2,6 tys. sztuk. Ale też w przypadku innych marek, gdzie wielkość sprzedaż jest mniejsza, importerzy mają powody do zadowolenia. Nowy SUV Hyundai – ix35 od lutowej premiery do końca października sprzedał się w ilości 1,3 tys. sztuk i trafił do pierwszej dziesiątki najchętniej kupowanych tego typu aut.

Mocno przyspieszyła także sprzedaż terenówki Chevroleta: do listopada sprzedano 543 sztuki modelu Captiva, o 44 proc. więcej niż rok temu. Spółka Chevrolet Poland liczy, że popyt będzie się zwiększał. – Obecny wzrost jest dobrą prognozą na rok 2011, bo wiosną zaczniemy sprzedaż nowej generacji captivy. Auto będzie mieć zmienioną stylistykę nadwozia i całkowicie nową gamę silników – mówi dyrektor PR w Chevrolet Poland Wojciech Osoś.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

Reklama
Reklama

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail]

Według Instytutu Samar auta terenowo-rekreacyjne (SUV) są w tym roku najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem rynku. Tylko od stycznia do listopada dilerzy sprzedali ich 36,1 tys. To o jedną trzecią więcej niż przed rokiem.

W wielu markach dostępne na ten rok modele już się wyczerpały. – Ostatni SUV Infiniti został sprzedany 15 grudnia w południe w Katowicach – mówi dyrektor generalny Infiniti Polska Grzegorz Szczypior. Był to model FX. Mniejszych aut serii EX brakuje w salonach już od października. – Już we wrześniu ściągnęliśmy z rynku europejskiego wszystkie wolne egzemplarze, których nie zamówili dilerzy w innych krajach. Mimo to nie udało się zaspokoić popytu – przyznaje Szczypior.

Reklama
Biznes
USA chcą podwyżek cen leków w Europie. Trump naciska na koncerny farmaceutyczne
Biznes
E-aut przybywa, producenci mają kłopoty
Biznes
Prezydent USA wzywa prezesa Intela do dymisji. Trump: Ogromny konflikt interesów
Biznes
Nowy rekord liczby niewypłacalnych firm w Polsce
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama