Reklama
Rozwiń
Reklama

Sprzedaż aut typu SUV wzrosła w 2010 r. o jedną trzecią

Od stycznia dilerzy sprzedali o jedną trzecią więcej samochodów terenowo-rekreacyjnych niż rok temu

Publikacja: 18.12.2010 00:11

Sprzedaż aut typu SUV wzrosła w 2010 r. o jedną trzecią

Foto: ROL

Według Instytutu Samar auta terenowo-rekreacyjne (SUV) są w tym roku najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem rynku. Tylko od stycznia do listopada dilerzy sprzedali ich 36,1 tys. To o jedną trzecią więcej niż przed rokiem.

W wielu markach dostępne na ten rok modele już się wyczerpały. – Ostatni SUV Infiniti został sprzedany 15 grudnia w południe w Katowicach – mówi dyrektor generalny Infiniti Polska Grzegorz Szczypior. Był to model FX. Mniejszych aut serii EX brakuje w salonach już od października. – Już we wrześniu ściągnęliśmy z rynku europejskiego wszystkie wolne egzemplarze, których nie zamówili dilerzy w innych krajach. Mimo to nie udało się zaspokoić popytu – przyznaje Szczypior.

Dlaczego SUV tak dobrze się sprzedają? Na popularność wpłynęły znacząco zamówienia firm i kratka pozwalająca odliczyć od ceny kwotę VAT. Tym większą, im droższe auto.

Dlatego w ciągu pierwszych trzech kwartałów liderem w zakupach „kratkowych” terenówek okazał się mercedes klasy M, który został sprzedany w przeszło 1,6 tys. egzemplarzy. Na drugim miejscu znalazł się BMW X5 (przeszło 1,4 tys.), a na kolejnych – dwa modele Volvo: XC90 oraz XC60. W sumie na dziesięć najbardziej popularnych modeli premium z kratką kupowanych od początku roku przez firmy połowa to właśnie SUV.

– Takie samochody stają się w Polsce coraz bardziej popularne, a ich sprzedaż dodatkowo napędziła kończąca się ulga podatkowa – dodaje prezes Samaru Wojciech Drzewiecki.

Reklama
Reklama

Największą popularnością cieszą się terenówki zbudowane na bazie aut kompaktowych. Ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 61 proc. O ponad jedną trzecią więcej sprzedano aut najmniejszych, natomiast o jedną piątą poprawiła się sprzedaż w segmencie średnim.

[wyimek]5530 aut terenowo-rekreacyjnych znalazło nabywców w listopadzie 2010 r.[/wyimek]

Ale i chętnych na największe SUV nie brakuje: tu sprzedaż wzrosła o przeszło 14 proc. – Sprowadziliśmy 186 sztuk modelu CX-9, które sprzedały się niemal na pniu w ciągu zaledwie kilku tygodni. To rekordowy wynik – mówi Łukasz Paździor, dyrektor generalny Mazda Motor Poland. Sprzedaż nieco mniejszego modelu CX-7 wzrosła o 140 proc.

Liderem całego segmentu, bez względu na wielkość, jest Mitsubishi Outlander. W okresie styczeń – październik sprzedano 2,6 tys. sztuk. Ale też w przypadku innych marek, gdzie wielkość sprzedaż jest mniejsza, importerzy mają powody do zadowolenia. Nowy SUV Hyundai – ix35 od lutowej premiery do końca października sprzedał się w ilości 1,3 tys. sztuk i trafił do pierwszej dziesiątki najchętniej kupowanych tego typu aut.

Mocno przyspieszyła także sprzedaż terenówki Chevroleta: do listopada sprzedano 543 sztuki modelu Captiva, o 44 proc. więcej niż rok temu. Spółka Chevrolet Poland liczy, że popyt będzie się zwiększał. – Obecny wzrost jest dobrą prognozą na rok 2011, bo wiosną zaczniemy sprzedaż nowej generacji captivy. Auto będzie mieć zmienioną stylistykę nadwozia i całkowicie nową gamę silników – mówi dyrektor PR w Chevrolet Poland Wojciech Osoś.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

Reklama
Reklama

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail]

Według Instytutu Samar auta terenowo-rekreacyjne (SUV) są w tym roku najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem rynku. Tylko od stycznia do listopada dilerzy sprzedali ich 36,1 tys. To o jedną trzecią więcej niż przed rokiem.

W wielu markach dostępne na ten rok modele już się wyczerpały. – Ostatni SUV Infiniti został sprzedany 15 grudnia w południe w Katowicach – mówi dyrektor generalny Infiniti Polska Grzegorz Szczypior. Był to model FX. Mniejszych aut serii EX brakuje w salonach już od października. – Już we wrześniu ściągnęliśmy z rynku europejskiego wszystkie wolne egzemplarze, których nie zamówili dilerzy w innych krajach. Mimo to nie udało się zaspokoić popytu – przyznaje Szczypior.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama