W Polsce kradzione są najczęściej auta ponad 10-letnie

Z danych policji porównanych do wielkości parku samochodowego wynika, że najczęściej giną samochody stare, mające ponad 10 lat

Aktualizacja: 03.02.2011 18:08 Publikacja: 03.02.2011 18:03

W Polsce kradzione są najczęściej auta ponad 10-letnie

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Policja podała, że w 2010 roku skradziono w Polsce 16 098 aut, o 4,8 procent mniej niż w 2009 roku. Najczęściej kradzionymi modelami były Volkswagen Passat i Golf, których zginęło odpowiednio 1305 i 1183.

Kolejne miejsca na liście ulubionych aut złodziei zajęły Audi A4 (585 samochodów) oraz Audi A6 (417). Jednak zakup tych właśnie modeli nie jest najbardziej ryzykowny, bo w przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych samochodów danego modelu, to niewymienione samochody giną najczęściej.

Od momentu wejścia Polski do Unii, urzędy rejestrowały rocznie po ok. milion aut używanych sprowadzanych głównie z Europy Zachodniej, wśród których najczęściej pojawiały właśnie samochody koncernu Volkswagena, w tym VW i Audi.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów przygotowanych przez Samar, w Polsce zarejestrowanych po 2000 roku (dane wcześniejsze nie są dokładne) jest 444 377 Passatów wszystkich roczników, co daje wskaźnik kradzieży na jedno auto w przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych 8,2. W przypadku Golfa współczynnik jest większy i wynosi 9,8. Dla Audi A4 jest taki sam, natomiast dla Audi A6 sięga 10,0. Chociaż wysoki, nie jest rekordowy. Okazuje się, że w przeliczeniu na wielkość parku samochodowego najczęściej ginęły Seaty Leony: w 2010 roku zginęły 304 takie auta, na 32 014 zarejestrowanych; współczynnik doszedł do 11,1.

Gdy dokładniej porównać statystyki kradzieży i dane CEP okazuje się, że najczęściej giną stare auta. Passatów w wieku do 10 lat jest zarejestrowanych 159 282 i dla tej grupy współczynnik kradzieży na tysiąc samochodów w wieku do dziesięciu lat wynosi 2,9, jest więc blisko 3 razy mniejszy niż dla wszystkich Passatów, niezależnie od wieku. W przypadku Golfa taki współczynnik spada ponad pięciokrotnie do 1,7, zaś dla Audi A4 dochodzi do 3,2, jest więc ponad 3 razy mniejszy niż dla wszystkich roczników Audi A4 zarejestrowanych w Polsce.

Nowsze modele Audi A6 są dwa razy rzadziej kradzione od starszych (współczynnik kradzieży samochodów młodszych niż 10 lat sięgnął 4,9). W przypadku Seata Leona dla modeli młodszych niż 10 lat współczynnik także spada, choć nie tak dramatycznie jak u marek VW i Audi, bo do 9,5.

Mała różnica występuje także dla marki Toyota. W ub.r. złodzieje ukradli 263 Corolle, to jest 2,9 na 1000 zarejestrowanych, zaś dla młodszych niż 10 lat współczynnik wyniósł 2,4. Dla Yarisa analogiczne współczynniki sięgają 1,8 oraz 1,7. Czyli w przypadku tej marki ryzyko utracenia nowego auta jest podobne jak dla modelu starszego.

Policja podaje, że w 2010 roku ustaliła podejrzanego blisko co czwartej kradzieży. Zarzuty karne usłyszało 1656 podejrzanych dorosłych i 249 nieletnich.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?