Francuskie A380 bez kamer

Air France nie zamówił u producenta superjumbo opcjonalnych kamer ułatwiających policji walkę z terrorystami — informuje „Le Figaro"

Publikacja: 17.03.2011 14:17

Francuskie A380 bez kamer

Foto: Bloomberg

Francuski przewoźnik eksploatuje już 3 samoloty A380 i czeka na odbiór 9 następnych. System monitoringu na pokładzie CVMS (Cabin Video Monitoring System) jest oferowany przez Airbusa jako opcja. Składa się z 15 kamer rozmieszczonych w kabinie pasażerskiej i w kokpicie. Obrazy z nich są dostępne na ziemi tylko, gdy maszyna znajduje się w powietrzu

W razie ataku terrorystów i wzięcia zakładników specjalna francuska jednostka policji GIGN ma możliwość podłączenia się z ziemi do systemu kamer, aby zbadać sytuację w samolocie, ustalić liczbę i rozmieszczenie napastników.

CVMS ułatwia więc przygotowanie ataku na ziemi. — Airbus przygotował taką opcję na prośbę GIGN, która chciała mieć informacje o tym, co dzieje się na pokładzie — wyjaśnił dziennikowi przedstawiciel firmy z Tuluzy.

Producent nie chce jednak ujawnić, czy system kamer znajduje się w samolotach A380 używanych już przez inne linie lotnicze: Qantas, Lufthansę, Emirates i Singapore Airlines.

W dowództwie GIGN i w Airbusie wyjaśniono, że flagowy przewoźnik francuski nie mógł kupić systemu z powodu sprzeciwów organizacji związkowej personelu pokładowego. Ludzie ci nie chcieli być filmowani bez ich wiedzy. Tej informacji nie można było jednak potwierdzić ani w Air France, ani w związkach zawodowych.

Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego ICAO wprowadziła obowiązek instalowania systemu CDSS (Cockpit Door Surveillance System), czyli systemu nadzoru drzwi kokpitu. Mają go wszystkie eksploatowane samoloty.

CVMS nie jest obowiązkowy, choć ułatwia działania antyterrorystów. Francuskich policjantów dziwi, że system opracowany dla GIGN zyskał większą popularność wśród zagranicznych linii lotniczych.

Dyrekcja Air France wyjaśniła, że nie kupiła go „ze względu na szacunek dla prywatnego życia pasażerów i z szacunku dla pracy załóg". Przypomniano przy okazji, że przewoźnik „dysponuje innymi środkami gwarantującymi podróżnym i załogom najwyższe bezpieczeństwo lotów".

Rzecznik GIGN potwierdza, że Air France nie kupił nowego systemu, ale nie wykazuje z tego powodu zaniżonego poziomu bezpieczeństwa. Przewoźnik spełnia wszystkie normy ICAO i jest od dobrze przygotowany na zagrożenia terrorystyczne.

Na razie więc sprawa CVMS wydaje się być rozwiązana. Pojawi się znowu wkrótce, bo Airbus będzie oferować ten system we wszystkich samolotach nowych generacji. Boeing nie proponuje dziś podobnych systemów nadzoru. — stwierdza „Le Figaro".

Francuski przewoźnik eksploatuje już 3 samoloty A380 i czeka na odbiór 9 następnych. System monitoringu na pokładzie CVMS (Cabin Video Monitoring System) jest oferowany przez Airbusa jako opcja. Składa się z 15 kamer rozmieszczonych w kabinie pasażerskiej i w kokpicie. Obrazy z nich są dostępne na ziemi tylko, gdy maszyna znajduje się w powietrzu

W razie ataku terrorystów i wzięcia zakładników specjalna francuska jednostka policji GIGN ma możliwość podłączenia się z ziemi do systemu kamer, aby zbadać sytuację w samolocie, ustalić liczbę i rozmieszczenie napastników.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej