Węgiel: interes warty miliony

Ponad 634,2 mln zł zysku netto wypracowały w pierwszym kwartale tego roku należące do Skarbu Państwa spółki węglowe - wynika z opublikowanych danych Ministerstwa Gospodarki

Publikacja: 17.05.2011 12:13

W tym samym czasie zeszłego roku ich zysk wyniósł 144,3 mln zł.

Sprzedaż węgla przekroczyła 18,2 mln ton wobec ponad 17 mln ton rok wcześniej, co oznacza wzrost o 7 proc. W kraju sprzedaż wzrosła o 16,7 proc., w eksporcie zmniejszyła się o 42,8 proc.

Średnia cena zbytu węgla wzrosła o 19,2 proc. Wpływ na to miał przede wszystkim dalszy wzrost ceny węgla koksowego (o 61,5 proc.), przy wzroście ceny dominującego w polskim wydobyciu węgla energetycznego o 5,5 proc. W efekcie przychody górnictwa ze sprzedaży węgla (głównie w kraju) były wyższe o 1,3 mld zł, osiągając poziom 6,1 mld zł.

Średnia cena zbytu węgla koksowego wynosiła w pierwszym kwartale 622,66 zł za tonę, a węgla energetycznego 270,53 zł za tonę. Średnia cena zbytu węgla ogółem to 331,94 zł.

Eksport węgla zbliżył się w pierwszym kwartale do 1,6 mln ton wobec blisko 2,8 mln ton przed rokiem. Oznacza to spadek eksportu o ponad 40 proc.

Na przykopalnianych zwałach w końcu marca leżało ponad 2,7 mln ton niesprzedanego węgla - prawie o 2,9 mln ton mniej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Zatrudnienie w górnictwie w końcu marca wyniosło ponad 109,5 tys. osób. To blisko 600 osób mniej niż w końcu 2010 r.

W pierwszym kwartale górnictwo wypracowało ponad 6,1 mld zł przychodów (wobec ponad 5,2 mld zł rok wcześniej), uzyskując ponad 1,1 mld zł zysku z podstawowej działalności, jaką jest sprzedaż węgla. Po odliczeniu strat na pozostałej działalności, w tym finansowej, zysk brutto wyniósł ponad 845,6 mln zł, a zysk netto ponad 634,2 mln zł.

Koszty podstawowej działalności operacyjnej górnictwa wzrosły o 68,8 mln zł, czyli 1,5 proc. Średni koszt produkcji tony węgla wzrósł w stosunku do pierwszego kwartału 2010 r. o 6,7 proc., przy spadku produkcji węgla o 4,5 proc. Wzrosła wydajność pracy.

Do końca marca spółki węglowe łącznie wydały na inwestycje 409,5 mln zł - o 7,6 mln zł więcej niż w tym samym okresie 2010 roku.

Obecne zobowiązania górnictwa przekraczają 6,9 mld zł, a należności ponad 2,3 mld zł. Poprawiły się wskaźniki płynności finansowej, zbliżając się do optymalnych. Wskaźnik płynności trzeciego stopnia kształtował się na poziomie 1,46 (wobec zadowalającego między 1,2 a 2,0), a drugiego stopnia 1,01 (zadowalający poziom to 1,0). Resort gospodarki ocenia, że to pozytywne zjawisko.

Cały 2010 rok należące do Skarbu Państwa spółki węglowe zamknęły zyskiem netto przekraczającym 1 mld 160 mln zł.

Jakie będą wyniki w tym roku? Wstępne dane brzmią obiecująco.

- Ze wstępnych szacunków wynika, że po czterech miesiącach śląskie kopalnie miały 900 mln zł zysku netto - powiedziała w Katowicach wiceminister gospodarki Joanna Strzelec-Łobodzińska. Dodała, że efektywność polskiego górnictwa się zwiększa. - W 1995 r. było to średnio 1470 ton na ścianę, w ubiegłym roku ponad 2600 ton - wyliczała.

- Ja bym chciał bardziej zobaczyć spadający koszt wydobycia jednej tony węgla niż idące w miliony wyniki, bo dopiero to będzie świadczyło o konkurencyjności paliwa - powiedział Artur Maziarka, pertner Deloitte.

Publikowane przez resort gospodarki wskaźniki nie obejmują giełdowej kopalni Bogdanka na Lubelszczyźnie oraz niewielkiej prywatnej kopalni Siltech w Zabrzu.

W tym samym czasie zeszłego roku ich zysk wyniósł 144,3 mln zł.

Sprzedaż węgla przekroczyła 18,2 mln ton wobec ponad 17 mln ton rok wcześniej, co oznacza wzrost o 7 proc. W kraju sprzedaż wzrosła o 16,7 proc., w eksporcie zmniejszyła się o 42,8 proc.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Biznes
Jakub Wiech: Europa potrzebuje dużego atomu, za wcześnie na wodór
Biznes
Dzwoni Kreml do koncernu z USA: Nie chcielibyście do nas wrócić?
Biznes
Czy Chiny skorzystają na polityce Trumpa?
Biznes
Start-upy mogą wzmocnić bezpieczeństwo i obronność
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Biznes
Francuzi nie składają broni w walce o okręty podwodne dla Polski
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”