— Jeszcze w tym roku ogłosimy postępowania na wybór wykonawców remont odcinków Duszniki Zdrój — Kudowa i z Jeleniej Góry do Szklarskiej poręby — mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.
— Większość inwestycji współfinansowana z regionalnych programów operacyjnych jest w trakcie realizacji — dodaje Szafański. Z dotacji przyznanych przez Brukselę na lata 2007 — 2013 marszałkowie zarezerwowali na remont ok. 1,2 tys. km torów ok. 1,8 mld zł. W sumie prace mają być realizowane na 31 odcinkach, — Niewykluczone, że w kolejnej perspektywie finansowej kolej będzie miała do dyspozycji środki podobne do tych przyznanych na lata 2007 — 2013, jednak znaczna większość może trafić do marszałków — szacuje Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.
— W ramach budżetu od 2015 roku, kwota to mogłaby być nawet dwa razy wyższa — mówi Szafrański.
Marszałkowie przekazuję do dyspozycji PKP PLK część środków przyznanych przez Brukselę — wkład własny, niezbędny do sięgnięcia po środki pochodzi z Funduszu Kolejowego. Rozmowy z województwami na temat wykorzystania unijnego wsparcia, które ma trafić do Polski po 2014 roku już się rozpoczęły.
— Władze województwa wielkopolskiego już wiedzą, że zależy im na remoncie torów z Poznania do Piły. Reszta marszałków nie ma tak sprecyzowanych potrzeb. W najbliższym czasie wyślemy do samorządów nasze propozycje tras do odnowienia z środków dostępnych w przyszłej perspektywie, liczę na to, że odpowiedź dostaniemy najpóźniej w listopadzie — mówi prezes Szafrański.