Reklama

Decyzja o budowie szybkiej kolei w 2012 roku

W przyszłym miesiącu dowiemy się, jaki może być planowany przebieg kolei dużych prędkości Polsce. Hiszpanie mają zarekomendować dokładny ich przebieg

Publikacja: 12.09.2011 18:21

Decyzja o budowie szybkiej kolei w 2012 roku

Foto: Bloomberg

— W kwietniu dostaliśmy wytyczoną trasę, w korytarzu szerokości 10  km. Teraz czekamy na uszczegółowienie trasy, tak byśmy dokładnie  wiedzieli przez jakie miejscowości KDP będzie przechodzić — mówi  Zbigniew Szafrański, szef PKP Polskie Linie Kolejowe. Studium wykonalności, dokument niezbędny do sporządzenia projektu  budowlanego, przygotowuje za 48,95 mln zł hiszpańska spółka Idom International. Umowa została podpisana we wrześniu zeszłego roku, prace mają potrwać jeszcze 15 miesięcy. Wówczas poznamy koszty budowy  i późniejszego utrzymania linii.

Zanim jednak zapadną dalsze decyzje odnośnie budowy, dokument przygotowywany przez Hiszpanów trafi do rozpatrzenia przez zespól międzyresortowy do spraw kolei dużych prędkości.

— Decyzja o tym, czy budujemy KDP czy nie, powinna zapaść na początku 2012 roku, wówczas trzeba rozpocząć wykup gruntu i wybrać podmiot, który będzie projektem zarządzał — mówi Zbigniew Szafrański. Jak dodaje, jeżeli decyzja będzie negatywna, należy rozpocząć  przygotowania do budowy drugich par torów na niektórych połączeniach.

— Pociągi międzyregionalne doganiają na torach te regionalne, co wydłuża im czas podróży. Nie wykorzystują w pełni efektów modernizacji torów — mówi szef PKP PLK. Już  tłoczno jest na trasie z Warszawy do Łowicza, na trasach do  Skierniewic i na Radom.

Budowę pociągów dużych prędkości w Polsce popiera Bruksela. W ramach dotacji unijnych na lata 2007 - 2013 PKP PLK dostały ok. 300 mln zł wsparcia na przygotowanie dokumentacji i wykup gruntów.

Reklama
Reklama

Unia wpisała program budowy KDP w Polsce na listę projektów kluczowych dla Europy i umieściła na mapie transeuropejskich połączeń transportowych. Koszt budowy wstępnie szacowany jest na ok. 18 mld zł. W pierwszej kolejności szybka kolej ma połączyć w Polsce Łódź z  Warszawą, dalej ma zostać poprowadzona w kierunku Wrocławia i  Poznania. W pierwszym etapie sieć KDP, czyli torów, po których pociągi będą mogły się poruszać z prędkością ok. 250 km na godzinę, ma liczyć 450 km.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama