Operatorzy pocztowi zarzucają opieszałość urzędnikom

Prywatne firmy pocztowe nie wykluczają zaskarżenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do Komisji Europejskiej, bo ten już od półtora roku wyjaśnia czy usługa "Przesyłka Aglomeracja" Poczty Polskiej jest zgodna z prawem

Publikacja: 25.09.2011 14:53

Operatorzy pocztowi zarzucają opieszałość urzędnikom

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Usługę "Przesyłka Aglomeracja" Poczta Polska wprowadziła na początku ub.r. Skierowana jest ona do największych firm, które wysyłają dziennie powyżej 5 tys. listów do dużych miast, liczących ponad 20 tys. mieszkańców. Poczta oferuje im atrakcyjne ceny pod warunkiem, że przesyłki są odpowiednio posegregowane. Dzięki tej ofercie wielu klientów typu banki, firmy telekomunikacyjne, które korzystały wcześniej z usług operatorów prywatnych, wróciło do poczty, a część zażądała od prywatnych poczt obniżenia stawek. Jak informuje Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej, obecnie z usługi korzysta ok. 130 dużych firm, które rocznie przesyłają w ten sposób ok. 200 mln przesyłek.

Prywatne poczty już na początku ubiegłego roku wystąpiły o skontrolowanie "Przesyłki Aglomaracja" przez UOKiK i Urząd Komunikacji Elektronicznej, nadzorujący rynek usług pocztowych, zarzucając poczcie m.in. stosowanie cen dumpingowych. Poczta odmówiła UKE udostępnienia danych finansowych, dotyczących tej usługi, tłumacząc, że jest ona umowna, więc nie podlega UKE (kontroli urzędu podlegają usługi powszechne). Sprawą zajął się natomiast UOKiK, ale problem w tym, że postępowanie trwa już przeszło półtora roku. - Czas trwania postępowania wynika ze stopnia skomplikowania sprawy. Ma na to wpływ przede wszystkim analiza dokumentów finansowych tak dużej spółki jak Poczta Polska. Niezbędne jest bowiem zbadanie m.in. z czego wynikają stawki przesyłki aglomeracyjnej stosowane przez rynkowego potentata - wyjaśnia Maciej Chmielowski z UOKiK.

- To jest skandal. Moim zdaniem UOKiK działa w tym wypadku, tak jak życzą sobie tego politycy. Nie wydaje decyzji, by nie narazić Poczty Polskiej na koszty. Przecież urząd ma miesiąc na rozpatrzenie skargi, a w wyjątkowo skomplikowanych sprawach dwa - zauważa Rafał Brzoska, prezes firmy Integer.pl, do której należy InPost największy prywatny operator pocztowy w Polsce.

Brzoska zapowiada, że zaproponuje władzom Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Niepublicznych Operatorów Pocztowych, skupiającego prywatne poczty, skierowanie do Komisji Europejskiej skargi na przewlekłość postępowania polskiego urzędu.

- Najwyższy czas, by Bruksela zajęła się tym tematem. Oceniam, że poczta świadczy tę usługę poniżej kosztów, jest ona niedochodowa i prawdopodobnie finansowana przez usługi powszechne. Podczas, gdy nam, na podstawie ogólnodostępnych danych poczty, udało się z łatwością sprawdzić, że usługa jest nierentowna, to UOKiK bada dokumenty poczty już półtora roku - zauważa Brzoska.

Podobnego zdania jest Wiesław Klimaszewski, prezes OZPNOP. - Ponieważ nic w tej sprawie się nie dzieje, a urząd, który powinien budzić zaufanie obywateli, wykazuje wręcz bezczynność, to po konsultacji z prawnikami, musimy zdecydować czy nie wystąpić ze skargą do Brukseli - mówi. Jak dodaje, im dłużej UOKiK przeciąga postępowanie, tym bardziej prywatni operatorzy nabierają przekonania, że ich argumenty w sprawie przesyłki aglomeracja są słuszne. - 1 stycznia 2013 roku, kiedy nastąpi otwarcie rynku,  ta sprawa stanie się nieaktualna – być może dlatego UOKiK tak długo zwleka z rozstrzygnięciem - zauważa Klimaszewski.

Usługę "Przesyłka Aglomeracja" Poczta Polska wprowadziła na początku ub.r. Skierowana jest ona do największych firm, które wysyłają dziennie powyżej 5 tys. listów do dużych miast, liczących ponad 20 tys. mieszkańców. Poczta oferuje im atrakcyjne ceny pod warunkiem, że przesyłki są odpowiednio posegregowane. Dzięki tej ofercie wielu klientów typu banki, firmy telekomunikacyjne, które korzystały wcześniej z usług operatorów prywatnych, wróciło do poczty, a część zażądała od prywatnych poczt obniżenia stawek. Jak informuje Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej, obecnie z usługi korzysta ok. 130 dużych firm, które rocznie przesyłają w ten sposób ok. 200 mln przesyłek.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?