Inwestycje mają być współfinansowane z dotacji unijnych w ramach rządowego programu „Infrastruktura i Środowisko".
Modernizacja 68 wagonów i zakup 30 sztuk piętrowych znajdują się na liście rezerwowej. Koszt każdego z projektów szacowany jest na ok. 50 mln euro. By mogły uzyskać dofinansowanie plany muszą zostać przesunięte na listę podstawową. To może nastąpić przy najbliższej aktualizacji, która zaplanowana jest na koniec roku.
Jednak przetarg na wybór firmy, która zmodernizuje 68 wagonów został już rozpisany. – Otwarcie kopert zaplanowaliśmy na 5 stycznia 2012 roku. Jesteśmy pewni, że jeżeli będziemy mieć dobrze przygotowany projekt - dostaniemy dofinansowanie – mówi „Rz" Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Odnowione wagony mają być dostarczane partiami – ostatni w 12 miesięcy od podpisania umowy. Będą kursować na trasie ze Szczecina przez Wrocław, Kraków, Rzeszów do Przemyśla.
Nowe piętrowe wagony, które PKP Intercity chce zamówić, mają kursować między Łodzią a Warszawą.