Reklama

Wysokie ceny zbóż uderzą w marże

Małe i średnie firmy spożywcze czeka szok związany z wysokimi cenami surowców rolnych - przewiduje towarzystwo ubezpieczeniowe Euler Hermes

Publikacja: 27.09.2011 13:45

Wysokie ceny zbóż uderzą w marże

Foto: Bloomberg

Ceny surowców rolnych utrzymają się na wysokim poziomie, co odbije się na marżach i rentowności przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, które z trudnością będą mogły przerzucić wysokie ceny na klientów - ocenia ubezpieczyciel.

— Globalne napięcia między popytem a podażą  są w dużej mierze nadal obecne, co pozwala przypuszczać, że ceny utrzymają się na względnie stałym poziomie. Dające się zaobserwować w ostatnim czasie gwałtowne wahania cen mogą także odzwierciedlać transakcje arbitrażowe przeprowadzane przez inwestorów finansowych, angażujące popyt spekulacyjny na rynek zbóż.  - podaje Paweł Satalecki z grupy Euler Hermes Artur Niewrzędowski.

Ze względu na napięty bilans kukurydzy utrzymuje się niepewność co do rentowności produkcji etanolu.

Mimo stabilniejszych fundamentów i zapowiedzi zniesienia rosyjskich ograniczeń eksportowych, trendy w zakresie cen pszenicy będą skorelowane z ruchami cen kukurydzy, ponieważ stanowi ona alternatywne zboże paszowe.

Najnowszy raport FAO/OECD potwierdził oczekiwania dotyczące wzrostów  cen produktów rolnych w latach 2011-2020. Prognozuje, że w tym okresie ceny zboża wrosną o 20 proc, a mięsa o 30 proc. w ujęciu realnym względem ostatniego dziesięciolecia. Zakłada on jednak, że ich ceny nie przebiją rekordowych wartości odnotowanych w latach 2007/2008 i w pierwszej połowie 2011 roku.

Reklama
Reklama

Do wzrostu kosztów produkcji, który według szacunków ma wynieść w 2011 r. między 6 proc. a 10 proc., dodatkowo przyczyni się trend wzrostowy cen energii i rosnąca zmienność cen innych surowców. — W krótkim okresie wiele przedsiębiorstw wytwarzających artykuły rolno-spożywcze jedynie po części, a niekiedy w ogóle. nie będzie w stanie przenieść tych kosztów na klientów z niższych poziomów łańcucha sprzedaży - dodaje Paweł Satalecki.

W rezultacie sektor artykułów rolno-spożywczych, któremu udało się uniknąć szoków spowodowanych nadpodażą w czasie kryzysu, stoi w obliczu innego rodzaju wstrząsu – w tym wypadku w zakresie marż, co szczególnie martwi średnie i małe spółki z tej branży.

Według analityków Euler Hermes  istnieje ogromna niepewność co do poziomu sprzedaży, co wynika z niskiego poziomu wydatków konsumenckich oraz wyraźnego oporu po stronie dystrybutorów. Po drugie, wiele grup nieustannie zwiększa promocje, co wykańcza konkurencję.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama