Wyb orowa walczy o polski rynek alkoholi

Pernod Ricard zmienia sposób prowadzenia biznesu w Polsce. Po zdobyciu pozycji lidera na rynku whisky, chce bardziej wypromować Absoluta

Publikacja: 13.10.2011 05:15

Wyb orowa walczy o polski rynek alkoholi

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

– Pomimo trudności, jakie od pewnego czasu przeżywa polski rynek wódki, w dalszym ciągu widzimy szansę na rozwój w tym kraju – mówi Victor Jerez, prezes Wyborowej SA, należącej do francuskiej grupy alkoholowej Pernod Ricard.  Koncern zamierza wykorzystać w większym stopniu potencjał, jaki dają mu alkohole o globalnym zasięgu.

– Chcemy, aby nasze marki zajęły pozycje numer jeden we wszystkich kluczowych kategoriach alkoholi importowanych dostępnych Polsce – zapowiada Jerez.

Pierwszy krok Wyborowa SA już zrobiła. Przede wszystkim dzięki zwiększeniu sprzedaży marki Ballantine's Finest  została w tym roku liderem polskiego rynku whisky, wartego ok. 700 mln zł. Wyprzedziła swojego największego konkurenta, brytyjski koncern Diageo, do którego należy Johhnie Walker Red.

Z danych firmy Nielsen wynika, że od września 2010 r. do sierpnia 2011 r. udziały Wyborowej SA w polskim rynku whisky, pod względem wielkości sprzedaży, wynosiły 28,4 proc. Do Diageo należało w nim w tym czasie 25,5 proc. W ślady Ballantine's ma teraz pójść wódka Absolut. Pernod Ricard przejął ją wraz ze szwedzkim koncernem V&S w  2008 r. (przejął wówczas także zakład w Zielonej Górze produkujący gatunki Luksusową i Pan Tadeusz). Obecnie w segmencie wódek importowanych w Polsce Absoluta wyprzedza już tylko Finlandia należąca do firmy Brown-Forman. – Na zdobycie pozycji lidera w segmencie wódek importowanych potrzebujemy kilku lat – uważa Victor Jerez.

– Pokonanie Finlandii może być trudne. Polska jest największym rynkiem tej wódki na świecie i jej właściciel z pewnością będzie walczył o utrzymanie pozycji lidera w kluczowym dla siebie kraju – mówi „Rz" osoba związana z polskim rynkiem alkoholi.

Ponadto sukces w segmencie wódek z importu może nie wystarczyć do znacznego zwiększenia udziałów w polskim rynku wódki wartym niemal 10 mld zł. Wprawdzie łączna sprzedaż zagranicznych marek rośnie, ale ich udział w rynku nie przekracza 10 proc.

Branża szacuje, że łączna sprzedaż wódki może spaść w tym roku o 3 – 5 proc. Wyborowa SA nie ujawnia swoich wyników. Z danych Nielsena wynika, że w okresie od września 2010 r. do sierpnia 2011 r. jej udziały w rynku wódki, w ujęciu ilościowym, wynosiły 7,8 proc. wobec 9,2 proc. rok wcześniej.

W umocnieniu się na polskim rynku alkoholi Wyborowej SA ma pomóc nowa struktura. Jej warszawski oddział – pod nazwą Pernod Ricard Polska – zajmie się dystrybucją oraz marketingiem wszystkich marek koncernu w Polsce.

17 października 2011 r. na jego czele stanie Guillaume Girard-Reydet. Zastąpi on także Victora Jereza na stanowisku prezesa Wyborowej SA (dotychczasowy szef polskiej spółki trafi do centrali koncernu, gdzie będzie odpowiadał za fuzje i przejęcia).

Oddział w Poznaniu będzie odpowiadał za produkcję. Skoncentruje się także na rozwoju eksportu polskich wódek: Wyborowej i Luksusowej. Pierwsza z nich jest już obecna na ok. 90 rynkach. Druga trafia do ok. dziesięciu krajów, m.in. USA. Przy tworzeniu globalnej strategii dla swoich marek Wyborowa SA będzie współpracować ze spółką z The Absolut Company. Za poznańską część biznesu spółki będzie odpowiadał jej wiceprezes Stephane Longuet.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

– Pomimo trudności, jakie od pewnego czasu przeżywa polski rynek wódki, w dalszym ciągu widzimy szansę na rozwój w tym kraju – mówi Victor Jerez, prezes Wyborowej SA, należącej do francuskiej grupy alkoholowej Pernod Ricard.  Koncern zamierza wykorzystać w większym stopniu potencjał, jaki dają mu alkohole o globalnym zasięgu.

– Chcemy, aby nasze marki zajęły pozycje numer jeden we wszystkich kluczowych kategoriach alkoholi importowanych dostępnych Polsce – zapowiada Jerez.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki