Reklama

Wyb orowa walczy o polski rynek alkoholi

Pernod Ricard zmienia sposób prowadzenia biznesu w Polsce. Po zdobyciu pozycji lidera na rynku whisky, chce bardziej wypromować Absoluta

Publikacja: 13.10.2011 05:15

Wyb orowa walczy o polski rynek alkoholi

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

– Pomimo trudności, jakie od pewnego czasu przeżywa polski rynek wódki, w dalszym ciągu widzimy szansę na rozwój w tym kraju – mówi Victor Jerez, prezes Wyborowej SA, należącej do francuskiej grupy alkoholowej Pernod Ricard.  Koncern zamierza wykorzystać w większym stopniu potencjał, jaki dają mu alkohole o globalnym zasięgu.

– Chcemy, aby nasze marki zajęły pozycje numer jeden we wszystkich kluczowych kategoriach alkoholi importowanych dostępnych Polsce – zapowiada Jerez.

Pierwszy krok Wyborowa SA już zrobiła. Przede wszystkim dzięki zwiększeniu sprzedaży marki Ballantine's Finest  została w tym roku liderem polskiego rynku whisky, wartego ok. 700 mln zł. Wyprzedziła swojego największego konkurenta, brytyjski koncern Diageo, do którego należy Johhnie Walker Red.

Z danych firmy Nielsen wynika, że od września 2010 r. do sierpnia 2011 r. udziały Wyborowej SA w polskim rynku whisky, pod względem wielkości sprzedaży, wynosiły 28,4 proc. Do Diageo należało w nim w tym czasie 25,5 proc. W ślady Ballantine's ma teraz pójść wódka Absolut. Pernod Ricard przejął ją wraz ze szwedzkim koncernem V&S w  2008 r. (przejął wówczas także zakład w Zielonej Górze produkujący gatunki Luksusową i Pan Tadeusz). Obecnie w segmencie wódek importowanych w Polsce Absoluta wyprzedza już tylko Finlandia należąca do firmy Brown-Forman. – Na zdobycie pozycji lidera w segmencie wódek importowanych potrzebujemy kilku lat – uważa Victor Jerez.

– Pokonanie Finlandii może być trudne. Polska jest największym rynkiem tej wódki na świecie i jej właściciel z pewnością będzie walczył o utrzymanie pozycji lidera w kluczowym dla siebie kraju – mówi „Rz" osoba związana z polskim rynkiem alkoholi.

Reklama
Reklama

Ponadto sukces w segmencie wódek z importu może nie wystarczyć do znacznego zwiększenia udziałów w polskim rynku wódki wartym niemal 10 mld zł. Wprawdzie łączna sprzedaż zagranicznych marek rośnie, ale ich udział w rynku nie przekracza 10 proc.

Branża szacuje, że łączna sprzedaż wódki może spaść w tym roku o 3 – 5 proc. Wyborowa SA nie ujawnia swoich wyników. Z danych Nielsena wynika, że w okresie od września 2010 r. do sierpnia 2011 r. jej udziały w rynku wódki, w ujęciu ilościowym, wynosiły 7,8 proc. wobec 9,2 proc. rok wcześniej.

W umocnieniu się na polskim rynku alkoholi Wyborowej SA ma pomóc nowa struktura. Jej warszawski oddział – pod nazwą Pernod Ricard Polska – zajmie się dystrybucją oraz marketingiem wszystkich marek koncernu w Polsce.

17 października 2011 r. na jego czele stanie Guillaume Girard-Reydet. Zastąpi on także Victora Jereza na stanowisku prezesa Wyborowej SA (dotychczasowy szef polskiej spółki trafi do centrali koncernu, gdzie będzie odpowiadał za fuzje i przejęcia).

Oddział w Poznaniu będzie odpowiadał za produkcję. Skoncentruje się także na rozwoju eksportu polskich wódek: Wyborowej i Luksusowej. Pierwsza z nich jest już obecna na ok. 90 rynkach. Druga trafia do ok. dziesięciu krajów, m.in. USA. Przy tworzeniu globalnej strategii dla swoich marek Wyborowa SA będzie współpracować ze spółką z The Absolut Company. Za poznańską część biznesu spółki będzie odpowiadał jej wiceprezes Stephane Longuet.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

Reklama
Reklama
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama