Reklama

Airbus przechodzi na euro

Europejski producent samolotów ogłosił, że jako pierwszy w branży będzie sprzedawać samoloty za euro, a nie za dolary

Publikacja: 11.11.2011 13:30

Airbus przechodzi na euro

Foto: Bloomberg

Przyczyną zmiany jest kryzys długu w strefie euro, który wpłynął ujemnie na finansowanie zakupu samolotów w cenach dolarowych.

- Mamy już kilka kontraktów z liniami lotniczymi w euro – oświadczył szef pionu finansowego Airbusa Hans Peter Ring podczas prezentacji bilansu III kwartału firmy matki EADS. – Ich liczba stanie się znacząca – dodał.

Handel samolotami zdominowany przez firmy z USA odbywa się tradycyjnie w dolarach. Ale kursy walut były od dawna problemem Airbusa, którego większość kosztów produkcji księgowano w euro, a sprzedaż w dolarach. Kryzys długu w strefie euro zmniejszył zdolności europejskich banków do finansowania dolarowych transakcji w lotnictwie. Np. Societe Generale potwierdził kilka dni temu, że w ramach starań zmierzających do ograniczenia działalności w dolarach rezygnuje z finansowania zakupu samolotów.

Dyrektor Ring ogłosił przy okazji inną ważną wiadomość: Airbus rezygnuje z produkcji czterosilnikowego samolotu dalekiego zasięgu A340, który nie potrafił sprostać konkurencji  B777 Boeinga. – Uznaliśmy realia. Nie sprzedaliśmy żadnego A340 od prawie 2 lat – wyjaśnił.

Rezygnacja z tego programu pozwoli Airbusowi przywrócić w bilansie odpis 192 mln euro przeznaczonych wcześniej na ten program.

Reklama
Reklama

A340 wykonał pierwszy lot w kwietniu 1992 r., a w następnym ustanowił rekord świata w locie bez lądowania, z Paryża do Auckland w Nowej Zelandii. B777 pojawił się dwa lata później, miał taką sama zdolność przewozową, ale tylko dwa silniki, był więc ekonomiczniejszy.

Z kolei EADS ogłosiła że, sześć miesięcy opóźniła się produkcja i dostawa pierwszego samolotu dalekiego zasięgu A350. Pierwsza dostawa nastąpi raczej w pierwszym półroczu 2014 r., a nie pod koniec 2013 r., jak zapowiadano dotąd.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama