Reklama

Rynek aut: październik miesiącem spadku

W październiku sprzedaż nowych samochodów zmalała w całej Europie: w starej Unii, w nowej, a także w Unii i w krajach EFTA łącznie. Po 10 miesiącach było podobnie – podała ACEA

Publikacja: 16.11.2011 18:25

Rynek aut: październik miesiącem spadku

Foto: Bloomberg

Sprzedaż  październikowa zmalała w Unii 25 krajów (bez Cypru i Malty) o 1,8 proc. do 1,006 mln sztuk, w „starej" Unii 15 krajów o 1,7 proc. do 941,8 tys., a w UE25 plus trzy kraje EFTA o 1,4 proc. do 1,4 mln  - podała w Brukseli organizacja producentów ACEA.

Największy wzrost zanotowano w  Wielkiej Brytanii, o 2,6 proc. do 134,9 tys. i we Francji, o 2,4 proc. do 176,1 tys. Dobrze wypadł  największy rynek europejski, Niemcy,  z poprawą o 0,6 proc. do 258,3 tys. Kraj ten osiąga ponadto bardzo równomierny poziom produkcji rzędu 5 mln pojazdów rocznie.

Hiszpania wypada nadal źle, teraz sprzedaż zmalała o 6,7 proc. do 57,3 tys., skurczył się również rynek włoski, o ,5 proc. do 132,7, co dało łącznie negatywny wynik w Unii dla całego miesiąca.

Tylko Niemcy na dużym plusie

Od stycznia tylko Niemcy mogą chwalić się zdecydowana poprawa, sprzedaż zwiększyła się o 9,8 proc. do 2,66 mln aut. Francja ustabilizowała się osiągając minimalny wzrost o 0,4 proc. do 1,84 mln sztuk.

W pozostałych trzech dużych krajach spadki  powiększyły  się: w  Hiszpanii  do 19,7 proc. i 681,2 tys., we Włoszech do  10,8 proc. i 1,5 mln i w Wielkiej Brytanii do  4,5 proc. i 1,69 mln.

Reklama
Reklama

Dało to łączne ujemne wyniki : w Unii 25 krajów  -1,2 proc. i 11,126 mln, w „piętnastce"  -1,3 proc. i 10,5 mln , a w  Unii i EFTA –0,9 proc. i 11,5 mln.

W Polsce nastąpiła w  październiku  zapaść  o 17,2 proc. do 22 624 samochodów , a po 10 miesiącach spadek o 7,3 proc. do 225 168.

ACEA nie skomentowała  sytuacji, bo jest oczywiste, że na takie wyniki wpłynął  kryzys długu  w Europie ze wszystkimi konsekwencjami dla konsumentów.  Ponadto pod koniec roku  chętni  do zmiany pojazdu wolą  poczekać do końca roku  na ewentualną promocyjną sprzedaż  modeli schodzącego roku, bo o dopłatach za złomowanie  już zapomnieli. Producenci  chętnie  proponują różne rabaty i dodatki, aby tylko pozbyć  się pojazdów, które po 1 stycznia staną się „starsze" o rok.

W nowym roku pojawiają  się z kolei nowsze wersje, które hamują popyt na poprzednie.

Volkswagen konsekwentnie w górę

Wśród producentów najlepiej znów  wypadła  grupa  Volkswagena, która jako jedyna w  gronie największych  z Europy  zyskała w jednym miesiącu  sprzedając 239,6 tys. aut i zwiększyła  udział rynkowy do 23,8 proc.  Po 10 miesiącach ma na swym koncie  2,6 mln i 23,2 proc. rynku.

W październiku udział w  rynku poprawił  tylko Ford, do 6,6 proc. z liczbą 79 tys. pojazdów, ale od stycznia  zmniejszył  go do  8,1 proc. i 896,6 tys. sztuk. Udział  rynkowy  poprawiły  ponadto BMW (do 6,2 proc.) i Azjaci:  Nissan (3,2), Hyundai (2,9), Kia (2,8) i Honda (1,2).

Reklama
Reklama

Pozostali  mają problemy ze sprzedażą, zmniejszyli  więc  udział  w rynku. PSA sprzedał  124,8 tys. i osiągnął  12,4 proc. ,a od  stycznia odpowiednio  1,4 mln i 12,7 proc., Renault – 108,1 tys. i 10,7 proc., po 10 miesiącach 1,04 mln i 9,6 proc., GM – 80,1 tys. i 8 proc, od stycznia  969,5 tys. i 8,7 proc. , a Fiat – 66,9 tys. i 6,6 proc, po 10 miesiącach  802,4 ty. I 7,2 proc. Spadki  zanotowali  także Daimler, Toyota, Suzuki, Mazda i Mitsubishi.

Sprzedaż  październikowa zmalała w Unii 25 krajów (bez Cypru i Malty) o 1,8 proc. do 1,006 mln sztuk, w „starej" Unii 15 krajów o 1,7 proc. do 941,8 tys., a w UE25 plus trzy kraje EFTA o 1,4 proc. do 1,4 mln  - podała w Brukseli organizacja producentów ACEA.

Największy wzrost zanotowano w  Wielkiej Brytanii, o 2,6 proc. do 134,9 tys. i we Francji, o 2,4 proc. do 176,1 tys. Dobrze wypadł  największy rynek europejski, Niemcy,  z poprawą o 0,6 proc. do 258,3 tys. Kraj ten osiąga ponadto bardzo równomierny poziom produkcji rzędu 5 mln pojazdów rocznie.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Reklama
Reklama