Reklama

Rynek aut: październik miesiącem spadku

W październiku sprzedaż nowych samochodów zmalała w całej Europie: w starej Unii, w nowej, a także w Unii i w krajach EFTA łącznie. Po 10 miesiącach było podobnie – podała ACEA

Publikacja: 16.11.2011 18:25

Rynek aut: październik miesiącem spadku

Foto: Bloomberg

Sprzedaż  październikowa zmalała w Unii 25 krajów (bez Cypru i Malty) o 1,8 proc. do 1,006 mln sztuk, w „starej" Unii 15 krajów o 1,7 proc. do 941,8 tys., a w UE25 plus trzy kraje EFTA o 1,4 proc. do 1,4 mln  - podała w Brukseli organizacja producentów ACEA.

Największy wzrost zanotowano w  Wielkiej Brytanii, o 2,6 proc. do 134,9 tys. i we Francji, o 2,4 proc. do 176,1 tys. Dobrze wypadł  największy rynek europejski, Niemcy,  z poprawą o 0,6 proc. do 258,3 tys. Kraj ten osiąga ponadto bardzo równomierny poziom produkcji rzędu 5 mln pojazdów rocznie.

Hiszpania wypada nadal źle, teraz sprzedaż zmalała o 6,7 proc. do 57,3 tys., skurczył się również rynek włoski, o ,5 proc. do 132,7, co dało łącznie negatywny wynik w Unii dla całego miesiąca.

Tylko Niemcy na dużym plusie

Od stycznia tylko Niemcy mogą chwalić się zdecydowana poprawa, sprzedaż zwiększyła się o 9,8 proc. do 2,66 mln aut. Francja ustabilizowała się osiągając minimalny wzrost o 0,4 proc. do 1,84 mln sztuk.

W pozostałych trzech dużych krajach spadki  powiększyły  się: w  Hiszpanii  do 19,7 proc. i 681,2 tys., we Włoszech do  10,8 proc. i 1,5 mln i w Wielkiej Brytanii do  4,5 proc. i 1,69 mln.

Reklama
Reklama

Dało to łączne ujemne wyniki : w Unii 25 krajów  -1,2 proc. i 11,126 mln, w „piętnastce"  -1,3 proc. i 10,5 mln , a w  Unii i EFTA –0,9 proc. i 11,5 mln.

W Polsce nastąpiła w  październiku  zapaść  o 17,2 proc. do 22 624 samochodów , a po 10 miesiącach spadek o 7,3 proc. do 225 168.

ACEA nie skomentowała  sytuacji, bo jest oczywiste, że na takie wyniki wpłynął  kryzys długu  w Europie ze wszystkimi konsekwencjami dla konsumentów.  Ponadto pod koniec roku  chętni  do zmiany pojazdu wolą  poczekać do końca roku  na ewentualną promocyjną sprzedaż  modeli schodzącego roku, bo o dopłatach za złomowanie  już zapomnieli. Producenci  chętnie  proponują różne rabaty i dodatki, aby tylko pozbyć  się pojazdów, które po 1 stycznia staną się „starsze" o rok.

W nowym roku pojawiają  się z kolei nowsze wersje, które hamują popyt na poprzednie.

Volkswagen konsekwentnie w górę

Wśród producentów najlepiej znów  wypadła  grupa  Volkswagena, która jako jedyna w  gronie największych  z Europy  zyskała w jednym miesiącu  sprzedając 239,6 tys. aut i zwiększyła  udział rynkowy do 23,8 proc.  Po 10 miesiącach ma na swym koncie  2,6 mln i 23,2 proc. rynku.

W październiku udział w  rynku poprawił  tylko Ford, do 6,6 proc. z liczbą 79 tys. pojazdów, ale od stycznia  zmniejszył  go do  8,1 proc. i 896,6 tys. sztuk. Udział  rynkowy  poprawiły  ponadto BMW (do 6,2 proc.) i Azjaci:  Nissan (3,2), Hyundai (2,9), Kia (2,8) i Honda (1,2).

Reklama
Reklama

Pozostali  mają problemy ze sprzedażą, zmniejszyli  więc  udział  w rynku. PSA sprzedał  124,8 tys. i osiągnął  12,4 proc. ,a od  stycznia odpowiednio  1,4 mln i 12,7 proc., Renault – 108,1 tys. i 10,7 proc., po 10 miesiącach 1,04 mln i 9,6 proc., GM – 80,1 tys. i 8 proc, od stycznia  969,5 tys. i 8,7 proc. , a Fiat – 66,9 tys. i 6,6 proc, po 10 miesiącach  802,4 ty. I 7,2 proc. Spadki  zanotowali  także Daimler, Toyota, Suzuki, Mazda i Mitsubishi.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama