Polacy na święta preferują gadżety i SMS-y

Dwie trzecie Polaków złoży życzenia esemesem. To największy odsetek wśród badanych krajów. W Wigilię dwukrotnie wzrasta liczba wysyłanych krótkich wiadomości tekstowych. Ponad 30 proc. z nas chciałoby znaleźć pod choinką sprzęt elektroniczny

Publikacja: 24.12.2011 13:00

Polacy na święta preferują gadżety i SMS-y

Foto: Fotorzepa, Adam Burakowski

 

W tym ro­ku bę­dzie­my naj­czę­ściej skła­dać so­bie ży­cze­nia, wy­sy­ła­jąc SMS. Z tej for­my kon­tak­tu sko­rzy­sta­ją aż dwie trze­cie Po­la­ków – wy­ni­ka z ba­dań Mi­cro­so­ftu prze­pro­wa­dzo­nych w 11 kra­jach UE (obok Pol­ski m.in. w Au­strii i Por­tu­ga­lii) i Ro­sji. Wy­nik Pol­ski jest tu wyższy od śred­niej z prze­ba­da­nych kra­jów.

Po­ło­wa z nas za­dzwo­ni z ży­cze­nia­mi do bli­skich, a 44 proc. osób, głów­nie star­szych, wy­śle tra­dy­cyj­ną kart­kę świą­tecz­ną. Nic więc dziw­ne­go, że jak co ro­ku ope­ra­to­rzy od­czu­ją wzrost ru­chu w sie­ci. Da­ne po­ka­zu­ją, że bo­om na świą­tecz­ne SMS przy­padł na 2008 r., kie­dy wy­sła­no ich u nas po­nad mi­liard. Po­tem po­pu­lar­ność tej for­my ko­mu­ni­ka­cji spa­dła na ko­rzyść po­łą­czeń gło­so­wych.

Woj­ciech Jab­czyń­ski, rzecz­nik gru­py TP, mó­wi, że od 23 do 26 grud­nia 2010 r. w sie­ci Oran­ge wy­sła­no 287 mln SMS. To nie­mal dwu­krot­nie mniej niż w 2008 r. – Na­si klien­ci wy­sy­ła­ją w świę­ta śred­nio o 35 proc. wię­cej wia­do­mo­ści tek­sto­wych niż w po­zo­sta­łym okre­sie. Na 24 grud­nia przy­pa­da dwu­krot­nie więk­sza licz­ba SMS niż stan­dar­do­wo – do­da­je Jab­czyń­ski.

Więk­sze­go ru­chu w Wi­gi­lię spo­dzie­wa się T-Mo­bi­le. – W okre­sie świą­tecz­nym w na­szej sie­ci wy­sła­nych zo­sta­nie na­wet do 70 proc. SMS wię­cej niż w zwy­kłe dni. W 2010 r. by­ło ich ok. 370 mln – twier­dzi Kon­rad Mróz z biu­ra pra­so­we­go T-Mo­bi­le. Po­dob­nie wy­glą­da to w Plu­sie, w ob­rę­bie któ­re­go w ubie­głe świę­ta wy­sła­no 336 mln SMS (z cze­go 127 mln w Wi­gi­lię). Play nie po­da­je ta­kich da­nych.

Więk­szy ruch w sie­ci nie prze­kła­da się jed­nak na zna­czą­cy wzrost przy­cho­dów u ope­ra­to­rów, po­nie­waż gros użyt­kow­ni­ków sie­ci ko­rzy­sta z pa­kie­tów SMS w ra­mach abo­na­men­tu. Zwięk­sza się tyl­ko licz­ba do­ła­do­wań kont pre-pa­id. O ile? Te­go ope­ra­to­rzy nie zdra­dza­ją.

Aż jed­na trze­cia Po­la­ków chcia­ła­by do­stać na Gwiazd­kę ga­dżet – smart­fon czy ta­blet. W in­nych kra­jach naj­chęt­niej wi­dzia­nym pre­zen­tem by­ła go­tów­ka lub vo­uche­ry na za­ku­py.

– Jak po­ka­zu­je na­sze ba­da­nie, Po­la­cy są bar­dziej no­wo­cze­śni od prze­cięt­nych miesz­kań­ców UE czy Ro­sji – mó­wi Pa­tryk Gó­ra­low­ski z pol­skie­go biu­ra Mi­cro­so­ftu. – To świa­do­my wy­bór, któ­ry po­zwa­la le­piej or­ga­ni­zo­wać so­bie ży­cie.

Dla pro­du­cen­tów ga­dże­tów przed­świą­tecz­na go­rącz­ka za­ku­po­wa jest naj­lep­szym okre­sem w ro­ku. Wy­ni­ki sprze­da­ży za ostat­nie ty­go­dnie naj­więk­szych kra­jo­wych dys­try­bu­to­rów sprzę­tu IT po­twier­dza­ją, że kom­pu­te­ry i elek­tro­ni­ka bę­dą w tym ro­ku bar­dzo po­pu­lar­nym pre­zen­tem gwiazd­ko­wym.

– W paź­dzier­ni­ku na­sze przy­cho­dy by­ły o 30 proc. wyższe niż rok te­mu. Li­sto­pad był lep­szy niż paź­dzier­nik, a i pierw­sza po­ło­wa grud­nia pre­zen­to­wa­ła się bar­dzo so­lid­nie – mó­wi Mi­chał Ru­miń­ski, pre­zes ABC Da­ty. O dwu­cy­fro­wym tem­pie zwięk­sza­nia ob­ro­tów mó­wi też An­drzej Przy­by­ło, pre­zes AB. Obu prze­bi­ja Piotr Bie­liń­ski, pre­zes Ac­tion. – Czwar­ty kwar­tał dla spół­ki bę­dzie naj­lep­szy w hi­sto­rii. Wszyst­ko wska­zu­je na to, że na­sze ob­ro­ty w tym okre­sie bę­dą aż o 60 proc. lep­sze niż rok te­mu – twier­dzi.

­W Pol­sce ma się sprze­dać w tym ro­ku 3,5 mln smart­fo­nów i ok. 90 tys. ta­ble­tów. Pro­gno­zy glo­bal­ne mó­wią o 472 mln smart­fo­nów, z cze­go aż 147 mln przy­pad­nie na ostat­ni kwar­tał. Ta­ble­ty ro­zej­dą się w 63 mln sztuk, z cze­go 28 mln w ostat­nich trzech mie­sią­cach ro­ku.

—współ­pra­ca Da­riusz Wo­lak

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stanislawska@rp.pl

W tym ro­ku bę­dzie­my naj­czę­ściej skła­dać so­bie ży­cze­nia, wy­sy­ła­jąc SMS. Z tej for­my kon­tak­tu sko­rzy­sta­ją aż dwie trze­cie Po­la­ków – wy­ni­ka z ba­dań Mi­cro­so­ftu prze­pro­wa­dzo­nych w 11 kra­jach UE (obok Pol­ski m.in. w Au­strii i Por­tu­ga­lii) i Ro­sji. Wy­nik Pol­ski jest tu wyższy od śred­niej z prze­ba­da­nych kra­jów.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?