Reklama
Rozwiń
Reklama

Polacy na święta preferują gadżety i SMS-y

Dwie trzecie Polaków złoży życzenia esemesem. To największy odsetek wśród badanych krajów. W Wigilię dwukrotnie wzrasta liczba wysyłanych krótkich wiadomości tekstowych. Ponad 30 proc. z nas chciałoby znaleźć pod choinką sprzęt elektroniczny

Publikacja: 24.12.2011 13:00

Polacy na święta preferują gadżety i SMS-y

Foto: Fotorzepa, Adam Burakowski

 

W tym ro­ku bę­dzie­my naj­czę­ściej skła­dać so­bie ży­cze­nia, wy­sy­ła­jąc SMS. Z tej for­my kon­tak­tu sko­rzy­sta­ją aż dwie trze­cie Po­la­ków – wy­ni­ka z ba­dań Mi­cro­so­ftu prze­pro­wa­dzo­nych w 11 kra­jach UE (obok Pol­ski m.in. w Au­strii i Por­tu­ga­lii) i Ro­sji. Wy­nik Pol­ski jest tu wyższy od śred­niej z prze­ba­da­nych kra­jów.

Po­ło­wa z nas za­dzwo­ni z ży­cze­nia­mi do bli­skich, a 44 proc. osób, głów­nie star­szych, wy­śle tra­dy­cyj­ną kart­kę świą­tecz­ną. Nic więc dziw­ne­go, że jak co ro­ku ope­ra­to­rzy od­czu­ją wzrost ru­chu w sie­ci. Da­ne po­ka­zu­ją, że bo­om na świą­tecz­ne SMS przy­padł na 2008 r., kie­dy wy­sła­no ich u nas po­nad mi­liard. Po­tem po­pu­lar­ność tej for­my ko­mu­ni­ka­cji spa­dła na ko­rzyść po­łą­czeń gło­so­wych.

Woj­ciech Jab­czyń­ski, rzecz­nik gru­py TP, mó­wi, że od 23 do 26 grud­nia 2010 r. w sie­ci Oran­ge wy­sła­no 287 mln SMS. To nie­mal dwu­krot­nie mniej niż w 2008 r. – Na­si klien­ci wy­sy­ła­ją w świę­ta śred­nio o 35 proc. wię­cej wia­do­mo­ści tek­sto­wych niż w po­zo­sta­łym okre­sie. Na 24 grud­nia przy­pa­da dwu­krot­nie więk­sza licz­ba SMS niż stan­dar­do­wo – do­da­je Jab­czyń­ski.

Więk­sze­go ru­chu w Wi­gi­lię spo­dzie­wa się T-Mo­bi­le. – W okre­sie świą­tecz­nym w na­szej sie­ci wy­sła­nych zo­sta­nie na­wet do 70 proc. SMS wię­cej niż w zwy­kłe dni. W 2010 r. by­ło ich ok. 370 mln – twier­dzi Kon­rad Mróz z biu­ra pra­so­we­go T-Mo­bi­le. Po­dob­nie wy­glą­da to w Plu­sie, w ob­rę­bie któ­re­go w ubie­głe świę­ta wy­sła­no 336 mln SMS (z cze­go 127 mln w Wi­gi­lię). Play nie po­da­je ta­kich da­nych.

Reklama
Reklama

Więk­szy ruch w sie­ci nie prze­kła­da się jed­nak na zna­czą­cy wzrost przy­cho­dów u ope­ra­to­rów, po­nie­waż gros użyt­kow­ni­ków sie­ci ko­rzy­sta z pa­kie­tów SMS w ra­mach abo­na­men­tu. Zwięk­sza się tyl­ko licz­ba do­ła­do­wań kont pre-pa­id. O ile? Te­go ope­ra­to­rzy nie zdra­dza­ją.

Aż jed­na trze­cia Po­la­ków chcia­ła­by do­stać na Gwiazd­kę ga­dżet – smart­fon czy ta­blet. W in­nych kra­jach naj­chęt­niej wi­dzia­nym pre­zen­tem by­ła go­tów­ka lub vo­uche­ry na za­ku­py.

– Jak po­ka­zu­je na­sze ba­da­nie, Po­la­cy są bar­dziej no­wo­cze­śni od prze­cięt­nych miesz­kań­ców UE czy Ro­sji – mó­wi Pa­tryk Gó­ra­low­ski z pol­skie­go biu­ra Mi­cro­so­ftu. – To świa­do­my wy­bór, któ­ry po­zwa­la le­piej or­ga­ni­zo­wać so­bie ży­cie.

Dla pro­du­cen­tów ga­dże­tów przed­świą­tecz­na go­rącz­ka za­ku­po­wa jest naj­lep­szym okre­sem w ro­ku. Wy­ni­ki sprze­da­ży za ostat­nie ty­go­dnie naj­więk­szych kra­jo­wych dys­try­bu­to­rów sprzę­tu IT po­twier­dza­ją, że kom­pu­te­ry i elek­tro­ni­ka bę­dą w tym ro­ku bar­dzo po­pu­lar­nym pre­zen­tem gwiazd­ko­wym.

– W paź­dzier­ni­ku na­sze przy­cho­dy by­ły o 30 proc. wyższe niż rok te­mu. Li­sto­pad był lep­szy niż paź­dzier­nik, a i pierw­sza po­ło­wa grud­nia pre­zen­to­wa­ła się bar­dzo so­lid­nie – mó­wi Mi­chał Ru­miń­ski, pre­zes ABC Da­ty. O dwu­cy­fro­wym tem­pie zwięk­sza­nia ob­ro­tów mó­wi też An­drzej Przy­by­ło, pre­zes AB. Obu prze­bi­ja Piotr Bie­liń­ski, pre­zes Ac­tion. – Czwar­ty kwar­tał dla spół­ki bę­dzie naj­lep­szy w hi­sto­rii. Wszyst­ko wska­zu­je na to, że na­sze ob­ro­ty w tym okre­sie bę­dą aż o 60 proc. lep­sze niż rok te­mu – twier­dzi.

­W Pol­sce ma się sprze­dać w tym ro­ku 3,5 mln smart­fo­nów i ok. 90 tys. ta­ble­tów. Pro­gno­zy glo­bal­ne mó­wią o 472 mln smart­fo­nów, z cze­go aż 147 mln przy­pad­nie na ostat­ni kwar­tał. Ta­ble­ty ro­zej­dą się w 63 mln sztuk, z cze­go 28 mln w ostat­nich trzech mie­sią­cach ro­ku.

Reklama
Reklama

—współ­pra­ca Da­riusz Wo­lak

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stanislawska@rp.pl

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama