Polacy polubili wyprzedaże. – Widzimy, że coraz większa grupa klientów czeka z zakupami i pojawia się w sklepie dopiero wtedy, kiedy cena zostaje obniżona. Do centrów handlowych wracają wtedy kolejki ustawiające się przed wybranymi sklepami – przyznaje pracownik jednej z większych firm odzieżowych w Polsce.
Choć walki o przecenione towary na razie się jeszcze w Polsce nie zdarzają, to jest to normą choćby w Wielkiej Brytanii czy USA – tam jednak ceny obniżane są od razu nawet o 70 proc. W Polsce dzieje się to stopniowo, w pierwszych dniach redukcje są skromniejsze, rzędu 30 czy 50 procent.
Z badań przeprowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że co czwarty ankietowany szuka okazji, aby planowane zakupy zrobić taniej. 13 proc. przyznało się do kupienia promocyjnych produktów, chociaż wcześniej tego nie planowali, a tylko 6 proc. ankietowanych twierdzi, że wcale nie korzysta z promocji i przecen.
Wczesny start
Już prezenty gwiazdkowe 45 procent ankietowanych chciało, według badania Deloitte, kupić właśnie na wyprzedażach – w Europie średnio odpowiedziało tak 65 proc. konsumentów. Obecnie nie jest to problem, ponieważ od kilku lat rozpoczynające się zazwyczaj dopiero po świętach przeceny startują także w Polsce coraz wcześniej. Już dwa tygodnie przed Wigilią rozpoczęły się choćby w sklepach szwedzkiej sieci H&M i wielu innych, jak C&A i Esprit.
To także ma wytłumaczenie – odzież jest w tym roku jedną z kategorii, co do której Polacy deklarują największe oszczędności. 60 proc. przyznało, że w tym roku chce na nią wydać mniej pieniędzy. – W tej chwili udział przecenionego asortymentu w naszych sklepach to ok. 30 proc. Prawdziwą posezonową wyprzedaż rozpoczniemy w styczniu – mówi Piotr Nowjalis, wiceprezes zarządu spółki NG2, prowadzącej sieci CCC, Boti oraz Quazi. – Tegoroczne zimowe wyprzedaże rozpoczęliśmy w połowie grudnia. W pierwszym etapie oferujemy rabaty od 30 do 50 proc. na wybraną ofertę. Przeceny będą stopniowo pogłębiane. Jednocześnie wprowadzamy asortyment wiosenny, który nie podlega przecenie – podaje spółka Ultimate Fashion, do której należą sklepy marek Esprit, Peacocks, Aldo i Sprigfield.