Airbus może stracić na ETS

Hong Kong Airlines może zrezygnować z kupna 10 superjumbo Airbusa w odwecie za system ETS opłat za spaliny w Europie

Publikacja: 01.03.2012 16:12

Airbus może stracić na ETS

Foto: Bloomberg

Władze w Pekinie zabroniły swoim liniom lotniczym udziału w unijnym systemie płacenia ze emisję spalin ETS, wprowadzonym od  1 stycznia, choć do 2013 r. nikt nie będzie płacić.

Hong Kong Airlines, filia przewoźnika Hainan  Airlines informuje teraz,  że jest poddawana naciskom,  aby zrezygnowała z kupna 10 A380 o wartości 3,8 mld dolarów.- Nie  możemy robić czegoś, co jest sprzeczne z interesem naszego kraju – powiedział prezes HKA, Yang Jianhong dziennikowi „South China Morning Post", wydawanemu Hongkongu.

Linia  będzie musiała zmienić plany rozwoju swej floty, gdyby odstąpiła od kontraktu kupna – dodał inny przedstawiciel przewoźnika. Samoloty z  Tuluzy miały obsługiwać trasy do Europy i Ameryki Płn.

Początkowo nie można było uzyskać oficjalnej wypowiedzi  przedstawiciela HKA. Rzecznik Airbusa pracujący w Singapurze powiedział, że na razie nie ma zmiany charakteru zamówienia. Airbus planował dostawę pierwszego A380 w 2015 r.

Zezwolenia na emisję

Tymczasem w  Europie zaczęto wystawiać bezpłatne zezwolenia na emisję spalin przez samoloty linii lotniczych. W Wielkiej Brytanii zajmuje  się  tym resort energetyki i zmian klimatu DECC.

Lotnicze zezwolenia limitów unijnych (EUAA) otrzymają ci przewoźnicy, którzy dokonali wymaganej procedury – założyli konta rozliczeniowe. Przedstawicielka ministerstwa nie potrafiła podać, ile takich zezwoleń wydano do tej pory.

Resort ogłosił  natomiast, że British Airways, należącą do grupy IAG (wraz  z Iberią) ma otrzymać ok. 18 proc. całej unijnej puli niemal 57 mln EUAA w tym roku.  easyJet i Virgin Atlantic mają dostać ponad 3 mln zezwoleń (EUAA).

Linie lotnicze korzystające z lotnisk w Unii otrzymają w tym roku bezpłatnie 183 mln przydziałów EUAA, 85 proc. limitu emisji w tym roku. Pozostałe 15 proc. zostanie sprzedane an aukcjach. Brytyjski resort planuje  taka sprzedaż 7 mln zezwoleń każdego roku.

Władze w Pekinie zabroniły swoim liniom lotniczym udziału w unijnym systemie płacenia ze emisję spalin ETS, wprowadzonym od  1 stycznia, choć do 2013 r. nikt nie będzie płacić.

Hong Kong Airlines, filia przewoźnika Hainan  Airlines informuje teraz,  że jest poddawana naciskom,  aby zrezygnowała z kupna 10 A380 o wartości 3,8 mld dolarów.- Nie  możemy robić czegoś, co jest sprzeczne z interesem naszego kraju – powiedział prezes HKA, Yang Jianhong dziennikowi „South China Morning Post", wydawanemu Hongkongu.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!