Władze w Pekinie zabroniły swoim liniom lotniczym udziału w unijnym systemie płacenia ze emisję spalin ETS, wprowadzonym od 1 stycznia, choć do 2013 r. nikt nie będzie płacić.
Hong Kong Airlines, filia przewoźnika Hainan Airlines informuje teraz, że jest poddawana naciskom, aby zrezygnowała z kupna 10 A380 o wartości 3,8 mld dolarów.- Nie możemy robić czegoś, co jest sprzeczne z interesem naszego kraju – powiedział prezes HKA, Yang Jianhong dziennikowi „South China Morning Post", wydawanemu Hongkongu.
Linia będzie musiała zmienić plany rozwoju swej floty, gdyby odstąpiła od kontraktu kupna – dodał inny przedstawiciel przewoźnika. Samoloty z Tuluzy miały obsługiwać trasy do Europy i Ameryki Płn.
Początkowo nie można było uzyskać oficjalnej wypowiedzi przedstawiciela HKA. Rzecznik Airbusa pracujący w Singapurze powiedział, że na razie nie ma zmiany charakteru zamówienia. Airbus planował dostawę pierwszego A380 w 2015 r.
Zezwolenia na emisję
Tymczasem w Europie zaczęto wystawiać bezpłatne zezwolenia na emisję spalin przez samoloty linii lotniczych. W Wielkiej Brytanii zajmuje się tym resort energetyki i zmian klimatu DECC.