SMS­ Pre­mium mo­gły­by umo­żli­wić za­pła­ce­nie za za­ku­py środ­ka­mi z ra­chun­ku te­le­fo­nicz­ne­go, jed­nak ich za­sto­so­wa­nie ogra­ni­cza się do kon­kur­sów or­ga­ni­zo­wa­nych przez ope­ra­to­rów. Dla­cze­go? – Płat­no­ści ob­słu­gi­wa­ne przez ope­ra­to­rów mo­bil­nych są wy­god­ne dla kon­su­men­tów, ale jed­no­cze­śnie nie­opła­cal­ne z punk­tu wi­dze­nia sprze­daw­ców – twier­dzi Prze­my­sław Plu­ta, me­ne­dżer re­gio­nal­ny fir­my Pay­Pal Cen­tral and Eastern Eu­ro­pe. – Ja­ko że trans­ak­cja jest pro­ce­so­wa­na przez ope­ra­to­ra, sprze­daw­ca mu­si dzie­lić się z nim czę­ścią przy­cho­du, nie­kie­dy się­ga­ją­cą po­nad 40 proc. przy­cho­du.

Wy­so­kie ma­rże blo­ku­ją roz­wój te­go ryn­ku, dla­te­go  oferujący usługi płatnicze Pay­Pal chce zmiany mo­de­lu współ­pra­cy ope­ra­tor – sprze­daw­ca – klient. Ini­cja­ty­wa Pay­Pal Car­rier Pay­ment Ne­twork dą­ży do zmniej­sze­nia pro­wi­zji po­bie­ra­nej przez ope­ra­to­rów od przy­cho­dów sprze­daw­ców. Pay­Pal bę­dzie współ­pra­co­wał z po­nad 250 ope­ra­to­ra­mi mo­bil­ny­mi i po­nad 1,5 tys. sprze­daw­ców dóbr cy­fro­wych. Pol­skim part­ne­rem inicjatywy jest sieć Oran­ge.

Na zmianach po­win­ny sko­rzy­stać e­-księ­gar­nie z au­dio­bo­oka­mi, e­-bo­oka­mi czy skle­py z mu­zy­ką. Gdy­by pro­po­zy­cja Pay­Pa­la we­szła w ży­cie, znacz­nie upro­ści­ło­by to za­kup ta­kich tre­ści przez ko­mór­kę.