– W trudnych kryzysowych czasach sektor rolno-spożywczy może być mocnym filarem całej polskiej gospodarki – powiedział Stanisław Kalemba, minister rolnictwa, podczas agrokonferencji zorganizowanej po raz siódmy przez Bank BGŻ. – Świadczy o tym dynamicznie rozwijający się eksport polskiej żywności – dodał.
W latach 2004–2011 wartość sprzedaży zagranicznej produktów rolno-spożywczych z Polski, wyrażona w euro, zwiększyła się o 190 proc. Kalemba zwraca uwagę, że pozytywnym zjawiskiem jest także rosnąca nadwyżka w handlu zagranicznym. W tym roku może przekroczyć 3 mld euro, wobec niemal 2,6 mld euro w ubiegłym roku.
Rośnie także udział eksportu w wartości sprzedanej branży spożywczej. W 2004 roku, gdy Polska wchodziła do Unii Europejskiej, wynosił 18 proc. Obecnie sięga 40 proc.
Polskie firmy na globalnym rynku
Z analizy strategicznej otoczenia sektora spożywczego w Polsce na lata 2014–2020 przygotowanej przez Bank BGŻ wynika, że przedsiębiorcy rolno-spożywczy powinni w najbliższych latach w większym niż do tej pory stopniu skupiać się na tym, co dzieje się na globalnym rynku.
– W kategoriach pozaeuropejskich myśleć powinni szczególnie przedstawiciele segmentu mięsnego i mleczarskiego – komentuje Bartosz Urbaniak, dyrektor zarządzający ds. agrobiznesu i MSP Banku BGŻ.