Z badania przeprowadzonego przez firmy Connect i NoNoobs, dotyczącego sektora social media wynika, że firmy zamierzają w kolejnych latach wzmacniać swoją obecność w tym kanale komunikacji. Polscy przedsiębiorcy chcą w sposób bardziej skoordynowany planować tego typu działania, mają świadomość zalet i wad tego medium.
Z raportu Social Enterprise 2012 wynika, że 56 proc. firm nie korzysta z social media. Najbardziej popularnym serwisem przez firmy jest Facebook (35 proc.) oraz YouTube (15 proc.). NK.pl, choć przyciąga 10 mln internautów, wykorzystywany jest zaledwie przez 4 proc. podmiotów. Co ciekawe, prywatne używanie serwisów społecznościowych, które zadeklarowało, aż 84proc. badanych nie przekłada się na działanie w przestrzeni social firm zatrudniających naszych respondentów.
Jak wynika z badania, w ponad połowie firm działania social media są domeną działu marketingu, 13,5 proc. odpowiedziało, że za społeczności odpowiada PR, tyle samo też zadeklarowało prowadzenie tych działań przez administrację firmy. Co dziesiąta firma aktywności socialmediowe realizuje za pomocą działu sprzedaży. Co ciekawe, w co dwudziestej social media obsługiwane są z przez zarząd. SM to głównie pole działań marketingowych i PRowych, obsługa klienta, crowdsourcing i sprzedaż są nadal drugorzędne.
Mimo, iż wszystkie przebadane firmy zadeklarowały, że posiadają własną stronę www, to jednak nadal przywiązane są do tradycyjnych form reklamy - najczęściej korzystają z reklamy prasowej, ulotek, gazetek reklamowych. Optymizmem napawa fakt, że ponad połowa firm używa reklamy w wyszukiwarkach i emituje kampanie display w internecie, a 36 proc. posiada profil firmowy w serwisach społecznościowych.
- Świat social media na Facebooku się nie kończy, a ogrom możliwości dają także NK.pl, fora branżowe, Twitter i wiele innych kanałów. Warto przyjrzeć się, gdzie bywają nasi klienci i nie poddawać się ślepo modzie, tylko racjonalnie wybierać narzędzie do własnych potrzeb. – mówi Konrad Magdziarz managing consultant, TNS Polska.