10 mln zł na wsparcie zagranicznej ekspansji

Program Go_Global.pl pomoże małym i średnim przedsiębiorcom w rozwijaniu się na światowych rynkach.

Publikacja: 29.11.2012 23:49

10 mln zł na wsparcie zagranicznej ekspansji

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski

Dziesięć milionów złotych łącznie będą miały do wzięcia małe firmy prowadzące działalność innowacyjną, które chcą rozwijać się na rynkach globalnych. Dostaną pieniądze na opracowanie biznesplanu i strategii ekspansji oraz analizę rynków międzynarodowych, w tym zakupu specjalistycznych raportów badawczych. Będą mogły także wziąć udział w warsztatach z udziałem potencjalnych inwestorów z sektora venture capital. Przejdą również trening dotyczący wymogów prawnych i kulturowych zagranicznych rynków, zarządzania na nich własnością intelektualną i przygotowania ofert do negocjacji.

Finansowa pomoc dostępna będzie w ramach pilotażowego przedsięwzięcia Go_Global.pl, organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Wspiera ono innowacyjne firmy sektora MSP, które zarabiają, udostępniając wyniki badań naukowych i prac rozwojowych na światowych rynkach. Nabór do programu kończy się w środę, 4 grudnia.

Potrzeby innowacyjnych przedsiębiorców przeanalizowali eksperci z NBCR. Założono, że z uwagi na różnice kulturowe, językowe oraz prawne w obcym kraju ciężko jest rozpocząć działalność opartą na pracy badawczo-rozwojowej  nawet najbardziej innowacyjnym przedsiębiorcom. Nie jest także łatwo przekonać inwestorów branżowych do podjęcia ryzyka zainwestowania swoich pieniędzy w przedsięwzięcie, w którym zwrot jest niepewny, a rynek nie do końca znany. – Nowy program pozwoli uzyskać dofinansowanie kosztów przygotowania strategii wejścia na rynki światowe, dopasowania innowacji do wymagań tego typu rynków oraz rozwoju i weryfikacji strategii w relacjach z potencjalnymi inwestorami – zapowiada prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor NBCR.

Pomoc obejmie firmy, które bazują na oryginalnych pomysłach i rozwiązaniach wypracowanych w Polsce, ale mające światowy potencjał rynkowy. Partnerem Centrum w realizacji programu Go_Global.pl jest Polsko-Amerykańska Rada Współpracy (US-Polish Trade Council), która od dziesięciu lat promuje i wspiera transfer nowych technologii pomiędzy Polską a Doliną Krzemową w Kalifornii.

Każdy przedsiębiorca ma szanse na 200 tys. zł dofinansowania. Ideą programu jest pozostawienie każdemu maksymalnej swobody w realizacji projektu. Firma otrzymuje coś na kształt vouchera, dzięki któremu będzie mogła korzystać ze wsparcia w wybrany przez siebie sposób.

Skuteczność programu będzie mierzona liczbą firm, które wprowadzą produkty na rynek globalny w ciągu roku po zakończeniu okresu dofinansowania. – Zakładamy, że eksport produktów firm biorących udział w programie, w tym na rynek amerykański, osiągnie w ciągu trzech lat od zakończenia projektu istotny poziom w bilansie co najmniej 20 firm objętych pomocą – deklaruje Kurzydłowski.

Dziesięć milionów złotych łącznie będą miały do wzięcia małe firmy prowadzące działalność innowacyjną, które chcą rozwijać się na rynkach globalnych. Dostaną pieniądze na opracowanie biznesplanu i strategii ekspansji oraz analizę rynków międzynarodowych, w tym zakupu specjalistycznych raportów badawczych. Będą mogły także wziąć udział w warsztatach z udziałem potencjalnych inwestorów z sektora venture capital. Przejdą również trening dotyczący wymogów prawnych i kulturowych zagranicznych rynków, zarządzania na nich własnością intelektualną i przygotowania ofert do negocjacji.

Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii