Europa nadal w motoryzacyjnym kryzysie

Sprzedaż nowych samochodów stale rośnie w USA, Japonia podnosi się po trzęsieniu ziemi i tsunami. Europa tkwi w kryzysie i nie liczy na poprawę za rok

Publikacja: 05.12.2012 17:34

Europa nadal w motoryzacyjnym kryzysie

Foto: Bloomberg

Listopad w USA  był doskonałym miesiącem mimo huraganu Sandy, wyborów prezydenckich i Święta Dziękczynienia. Sprzedaż  wszystkich marek wzrosła o 12 proc.  do   15 mln rocznie. Specjaliści przewidują, że w całym roku rynek wyniesie 14,4 mln szuk, co będzie oznaczać poprawę o 12,5  proc. wobec 2011 r.

Wiceprezes ds.prognoz w LMC Automotive, Jeff Schuster stwierdził, że to  solidne tempo ożywienia sprzedaży samochodów potrwa  przez następne 6 miesięcy, chyba że zaszkodzi temu czkawka klifu fiskalnego. Prognoza średnioterminowa  zależy nadal od bardziej zdecydowanej działalności gospodarczej i wzrostu.

GM sprzedał 186 505 sztuk (+3,4 proc.) i był to najlepszy wynik tego miesiąca od 2007 r. Zyskały wszystkie marki, szlagierem rynkowym był Chevrolet Volt (+33).

Zadowolony powinien być też Ford – 177 673 szt. (+6); zyskały Focus (56) i Mustang (37,4), ale Fusion stracił 24 proc., bo nastąpiła zmiana wersji tego modelu.

Chrysler podobnie jak GM miał najlepszy listopad od 2007 r. z wynikiem 122 656 + (+14). Poprawiły się  wszystkie marki, poza Jeepem. Sprzedaż Fiata 500 skoczyła  aż o 123 proc. do 3603 szt.

Toyota odrabia zdecydowanie straty: jej trzy marki, także Lexus i Scion znalazły chętnych na 161 695 aut (+17,2 proc.). Honda wypadła jeszcze lepiej : sprzedaż 116 580 aut oznacza skok o 38,9 proc. Civic po szybkim liftingu, pokazany na salonie w  Los Angeles pobił 12-letni rekord: zamówiono 30 075 sztuk.

Stany są dla Niemców  doskonałym  rynkiem. VW osiągnął najlepszy wynik od 1973 r. sprzedając 36 728 sztuk (+29,3),  Audi  12 067 szt. (+24,4), BMW z Mini 36 461 (+38,8), a Porsche pobił   rekord wszechczasów z liczbą 3865 (+71!).

W Europie kryzys

Nie ma jeszcze danych z  rynków  niemieckiego i brytyjskiego.

Rynek we Francji załamał się w listopadzie o 19,2 proc. do 144 694 sztuk, a od początku roku o 13,8 proc. – podała organizacja producentów CCFA. Spodziewa sie w całym roku spadku o 14 proc. Będzie najgorszy od 1997 r. dla francuskiej motoryzacji, a dla całego sektora od niemal pół wieku. W dodatku są małe szanse poprawy w przyszłym  roku, bo Francja najwyraźniej  „zaraziła się" kryzysem z krajów  południa Europy.

Sprzedaż drugiej grupy w Europie PSA Peugeot Citroen zmalała o 22,9 proc.,  Renaulta o 33,5 proc., bo klasa średnia, kupująca auta krajowej  produkcji w cenie 10-20 tys. euro najbardziej ucierpiała z powodu kryzysu – wyjaśnił szef CCFA, Francois  Roudier.

Zagraniczne  marki  wypadły nieco lepiej, ich sprzedaż była mniejsza o 7,9 proc. Hyundai- Kia osiągnęły nawet wzrost  o 20,5 proc., a Daimler o 13,8 proc.

Włosi byli mniej chętni do zmiany pojazdów  w saturacji, gdy w  kraju panuje recesja. Sprzedaż zmalała więc  o 20,1 proc, do 106 491 sztuk, po spadku o 12,39 w październiku. Listopad było piętnastym miesiącem malejącej sprzedaży. Fiat  sprzedał 23 259 sztuk, zwiększając udział w rynku o 0,6 pkt do 21,82 proc., a od stycznia - 275 817 szt. z udziałem 21 proc. Od początku roku sprzedaż wszystkich marek zmalała o 19,4 proc. do 1,315 mln sztuk.

W Hiszpanii rynek zmalał o 20,3 proc. do 48 155, co zdaniem organizacji producentów ANFAC nie było takim złym wynikiem, jak się obawiała. W październiku  rząd  wprowadził dopłatę  2 tys. euro przy kupnie nowego samochodu, która miała złagodzić  skutki podwyżki VAT na samochody  o 3 proc. od września. Dopłatę finansują władze i producenci.

W Japonii  stopniowa poprawa

W  Japonii sprzedaż zmalała o 3,3 proc. do 243,974 sztuk (bez małolitrażowych), w tym Hondy o 40,4 proc., Nissana o 12,2. Toyota zanotowała skromną poprawę o 1,4 proc., bo jej Lexus stracił aż 16,7 proc. Skok o 145,5 proc. osiągnął Subaru, ale sprzedaż  byłą mała:  11 887 sztuk.

Po 11 miesiącach nasta piła  zasadnicza poprawa o 28,7 proc. do 3 175 845 aut. Najlepiej wypadły Subaru (44,5), Isuzu (43,9), Toyota (43,1), Mazda (15,7). Jedynie Daihatsu zmniejszył sprzedaż o 3,3 proc – podała organizacja dealerów JADA.

Listopad w USA  był doskonałym miesiącem mimo huraganu Sandy, wyborów prezydenckich i Święta Dziękczynienia. Sprzedaż  wszystkich marek wzrosła o 12 proc.  do   15 mln rocznie. Specjaliści przewidują, że w całym roku rynek wyniesie 14,4 mln szuk, co będzie oznaczać poprawę o 12,5  proc. wobec 2011 r.

Wiceprezes ds.prognoz w LMC Automotive, Jeff Schuster stwierdził, że to  solidne tempo ożywienia sprzedaży samochodów potrwa  przez następne 6 miesięcy, chyba że zaszkodzi temu czkawka klifu fiskalnego. Prognoza średnioterminowa  zależy nadal od bardziej zdecydowanej działalności gospodarczej i wzrostu.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca