Spada sprzedaż motocykli

Sprzedaż jednośladów spadła w tym roku aż o 12 procent

Publikacja: 12.12.2012 00:42

BMW R 1200 GS – nowa lokomotywa sprzedaży bawarskiej marki

BMW R 1200 GS – nowa lokomotywa sprzedaży bawarskiej marki

Foto: BMW

To będzie zły rok dla polskiej branży jednośladów. Choć na początku roku spodziewano się wzrostu sprzedaży, liczba kupujących od stycznia mocno stopniała. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego liczba rejestrowanych jednośladów (łącznie z motorowerami), nowych i używanych, zmalała w ciągu 11 miesięcy roku o prawie 12 proc. w porównaniu z podobnym okresem w roku ubiegłym. W przypadku motocykli spadek był jeszcze większy i zbliżył się do 13 proc. W ciągu jedenastu miesięcy zarejestrowano 44,4 tys. nowych i używanych maszyn. Nowych motocykli zarejestrowano w tym okresie niecałe 7,6 tys. Rok wcześniej było ich przeszło 1,1 tys. więcej.

– Początek roku był dobry, potem zaczął się zjazd, a teraz na rynku rozgrywa się dramat. Nam się jeszcze udało, ale inni mają kłopoty – mówi Jakub Rymkiewicz, dyrektor działu motocykli w Honda Poland.

Już w maju, a więc na początku sezonu, rynek zaczął mocno słabnąć. Potem w czerwcu przyszło Euro 2012 i w salonach świeciły pustki. W lipcu sprzedaż ruszyła, ale przystopowała w sierpniu. I od tego czasu jest coraz gorzej.

Liderem polskiego rynku pozostaje Romet Motors. Polski producent sprzedał 1384 motocykle i poprawił ubiegłoroczny wynik (styczeń–listopad) o 8 proc. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek to jedna z zaledwie dwóch firm, które uchroniły się przed spadkiem popytu.

Firmy oferujące drogie motocykle odnotowały w większości dwucyfrowe spadki sprzedaży. Stosunkowo nieźle wypadła jeszcze Honda: sprzedała 961 sztuk, zaledwie o 2,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Mimo to zdołała jednak zwiększyć swój udział w rynku z 11,3 do 12,7 proc. Jeszcze bardziej zwiększył go Romet Motors: rok temu na tą firmę przypadało 14,7 proc. wszystkich sprzedawanych w Polsce nowych motocykli, a teraz udział w rejestracjach podskoczył do 18,3 proc. Natomiast w przypadku wszystkich pozostałych marek z pierwszej dziesiątki rankingu udziały w rynkowym torcie okazały się już mniejsze niż przed rokiem.

Bardzo duży spadek sprzedaży odnotowała Yamaha. Rok temu miała już zrealizowanych przeszło tysiąc transakcji z klientami. Teraz zaledwie 653. W rezultacie rejestracje tej popularnej wśród fanów jednośladów marki skurczyły się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o przeszło jedną trzecią. O jedną piątą zmalała sprzedaż czwartego na liście Junaka, podobnie zmniejszyli sprzedaż tacy japońscy potentaci, jak Suzuki i Kawasaki.

Nieco mniej boleśnie odczuwają bessę importerzy największych maszyn, zarazem najdroższych. BMW zdołało utrzymać ubiegłoroczny 6,8-procentowy udział w rynku i zmniejszyło sprzedaż tylko o 12,5 proc. Z kolei o 17,2 proc. zmniejszył liczbę rejestracji Harley Davidson. – Lepiej sprzedają się motocykle najtańsze i drogie. Te ze środka gdzieś poginęły – mówi Robert Domański z BMW Polska.

W miarę dobrze wypadł w tym roku rynek części i akcesoriów. W tych pierwszych odnotowano nawet lekki wzrost sprzedaży. – Ta część rynku jest bardziej stabilna, choć z niepokojem oczekujemy na rok przyszły – powiedział „Rz" Krzysztof Król, dyrektor działu jednośladów w Intercars.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

To będzie zły rok dla polskiej branży jednośladów. Choć na początku roku spodziewano się wzrostu sprzedaży, liczba kupujących od stycznia mocno stopniała. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego liczba rejestrowanych jednośladów (łącznie z motorowerami), nowych i używanych, zmalała w ciągu 11 miesięcy roku o prawie 12 proc. w porównaniu z podobnym okresem w roku ubiegłym. W przypadku motocykli spadek był jeszcze większy i zbliżył się do 13 proc. W ciągu jedenastu miesięcy zarejestrowano 44,4 tys. nowych i używanych maszyn. Nowych motocykli zarejestrowano w tym okresie niecałe 7,6 tys. Rok wcześniej było ich przeszło 1,1 tys. więcej.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji