Plany rozwoju Fiata

Fiat przedstawi w czwartek szczegóły planu produkcji dwóch małych pojazdów sportowo-użytkowych (SUV) na południu Włoch w nadziei rozkręcenia biznesu w Europie już od 2015 r.

Publikacja: 19.12.2012 18:55

Plany rozwoju Fiata

Foto: Bloomberg

Wszystkie europejskie  firmy samochodowe o masowej produkcji cierpią z powodu postępującego  od 5 lat spadku sprzedaży. W Europie Zachodniej jest najgorsza od 1995 r. Niektóre, jak Ford, GM i Peugeot, postanowiły zamykać fabryki. Fiat wraz z Chryslerem i Volkswagen obrały  inna drogę - zwiększanie inwestycji, Włosi planują 15 premier w ciągu 4 lat.

Na jesieni Fiat ogłosił, że powstrzyma straty w Europie w ciągu 2 lat wydając 7,5 - 8,5 mld euro w przyszłym roku na nowe modele w segmencie premium Alfa Romeo i Maserati - o co najmniej 1,3 mld więcej niż początkowo zakładał. W 2014 r. planuje wydanie 9,5 mld euro.

Włoska grupa liczy na duży popyt  w USA na  auta  marki Jeep, Fiat 500, Alfa Romeo i Maserati, a także  na innych rynkach, w  Rosji, Indiach i Chinach.

Realizację nowego planu inwestycyjnego zacznie od dwóch małych SUV w Melfi, jednej z pięciu włoskich fabryk, których pracownicy  są od miesięcy obejmowani  okresowym bezrobociem technicznym.

Inwestorzy  przyjęli sceptycznie  plany Fiata odejścia od masowej produkcji takich samochodów jak Punto, zapewniających niska marżę i przejścia na produkcję pojazdów luksusowych.  Zdaniem większości analityków, grupa ta będzie raczej  likwidować nadmiar mocy produkcyjnych zamiast  wydawać więcej pieniędzy na ryzykowne próby zwiększenia sprzedaży.

"Fitch uważa, że taka strategia ma sens, ale wiąże się jednak ze znacznym ryzykiem w realizacji, zwłaszcza w obecnych szczególnie trudnych warunkach konkurencyjnych" - stwierdziła agencja w tym tygodniu.

UBS  w nocie z 19 listopada   obniżył ocenę Fiatowi, a jego strategię eksportową  uznał za  błędną, bo nie doprowadzi ona do produkowania dostatecznej liczby samochodów, aby fabryki pracowały z pełną mocą. "Obserwując aktualną produkcję głównych europejskich zakładów Fiata w ciągu poadnad  5 lat szacujemy, ze Fiat  mógł produkować o milion sztuk więcej niż wyprodukuje  w 2012 r." - stwierdził UBS.

Fiat zamknął fabrykę na Sycylii w końcu 2011 r. Zamiast zamykać dalsze, stosował okresowe bezrobocie  techniczne reagując na spadek popytu. 5 tysiącom pracującym w Melfi, gdzie powstaje Grande Punto,  powiedziano we wtorek, że przerwy  w pracy potrwają do końca stycznia.

Grad nowości

W październiku Fiat ogłosił, że zamierza rozpocząć we Włoszech produkcję 3 nowych samochodów: luksusowych limuzyn Maserati Quattroporte i Ghibli orz nowego Alfa Romeo, prawdopodobnie superlekki, futurystyczny model sportowy 4C. Quattroporte pokazano 10 grudnia w Nicei, publiczny debiut nastąpi w styczniu na salonie w Detroit.

Nowy Jeep z Melfi będzie najmniejszym z rodziny  Jeepów. Auto o napędzie na przednie koła ma pojawić się późną  wiosną 2014; może nazwać sie Jeepster albo Scamp. Będzie mieć kolegę   ze znakiem fabrycznym - Fiata 500X, mały crossover, który pojawi się przed Jeepem i jest przewidziany także na rynek amerykański.

Fiat buduje kompletną markę na modelu 500 w bardzo podobny sposób do działań BMW z marką Mini. Małe krzyżówki (crossovers) są bardzo popularne w Europie, rośnie także na nie popyt w Stanach.

Na 2014 r przewidziano 5 premier: Fiata 500X, dwa Alfa Romeo (jednym z nich będzie oczekiwany od dawna sedan  Giulia), wymieniony już Jeep i SUV Maserati Levante.

Maserati wyda ponad miliard  euro na premiery w latach 2012-14 i planuje  sprzedaż  50 tys. aut rocznie. Alfa Romeo przeznaczy także miliard w tym samym okresie i liczy na sprzedanie ponad 300 tys. do 2016 r., ponad trzykrotnie więcej od tegorocznych niecałych 100 tys. na świecie.

Wszystkie europejskie  firmy samochodowe o masowej produkcji cierpią z powodu postępującego  od 5 lat spadku sprzedaży. W Europie Zachodniej jest najgorsza od 1995 r. Niektóre, jak Ford, GM i Peugeot, postanowiły zamykać fabryki. Fiat wraz z Chryslerem i Volkswagen obrały  inna drogę - zwiększanie inwestycji, Włosi planują 15 premier w ciągu 4 lat.

Na jesieni Fiat ogłosił, że powstrzyma straty w Europie w ciągu 2 lat wydając 7,5 - 8,5 mld euro w przyszłym roku na nowe modele w segmencie premium Alfa Romeo i Maserati - o co najmniej 1,3 mld więcej niż początkowo zakładał. W 2014 r. planuje wydanie 9,5 mld euro.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki