Reklama

Rośnie sprzedaż ciemnych piw, whisky i tequili

W 2013 roku największy wzrost sprzedaży zanotują ciemne piwa, whisky oraz tequila.

Publikacja: 27.01.2013 19:26

Rośnie sprzedaż ciemnych piw, whisky i tequili

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

?– Polacy stają się coraz bardziej wymagającymi i otwartymi na nowe trendy konsumentami alkoholi. Chcą eksperymentować, szukają nowych gatunków i smaków – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. – Widać to zarówno na rynku mocnych alkoholi, jak i w branży piwnej.

Rekordy Guinnessa

Z zestawienia przygotowanego dla „Rz" przez firmę badawczą Euromonitor International wynika, że w tym roku alkoholem, którego sprzedaż zwiększy się najbardziej, będą ciemne piwa. Popyt na nie będzie o 15 proc. większy niż w 2012 r.  Trunki te nie mają na razie dużych udziałów w krajowym rynku piwa. Należą jednak – obok pszenicznych czy smakowych – do zyskujących szybko na popularności tzw. piw specjalnych. W 2012  r. przypadała na nie już co dziesiąta butelka piwa kupiona w Polsce. A jeszcze 5 lat temu ich udziały nie przekraczały 3,5 proc.

Ubiegły rok był udany dla ciemnych piw dystrybuowanych od 2011 roku przez Grupę Żywiec, wicelidera branży. Startując z niskiej bazy sprzedaż Guinnessa poszła w górę o ponad 300 proc., a Kilkenny o przeszło 200 proc.

Słabiej wypadną w tym roku najpopularniejsze u nas piwa jasne pełne. Euromonitor prognozuje, że kupimy ich o zaledwie 1 proc. więcej niż przed rokiem.

Jan Faryaszewski, wiceprezes Kompanii Piwowarskiej, lidera rynku piwa, zwraca uwagę, że polski konsument piwa jest zupełnie inny niż 15 lat temu. – Ma większe doświadczenie i wiedzę o piwie, nie uda się go więc zachęcić do kupowania, oferując jedynie jasne pełne – wyjaśnia.

Reklama
Reklama

Drugie miejsce wśród alkoholi, których sprzedaż będzie rosła w tym roku najszybciej, przypadnie whisky. Euromonitor zakłada, że w porównaniu do 2012 r. kupimy jej o niemal 13 proc. więcej. Tempo wzrostu może być więc wolniejsze niż w ub. roku. Według firmy badawczej Nielsen od grudnia 2011 r. do listopada 2012 r. przekroczyło ono 20 proc. Zdaniem dystrybutorów wyhamowanie dynamiki nie przeszkodzi jednak w pobiciu rekordu. W tym roku po raz pierwszy w historii wartość sprzedaży whisky przekroczyć może w Polsce 1 mld zł.

Wino będzie zyskiwać

– Whisky jest postrzegana nadal jako jeden z najbardziej prestiżowych alkoholi, kupuje się ją na prezent – mówi Aneta Jóźwicka, rzecznik prasowy Diageo Poland, dystrybutora marki Johnnie Walker. – Coraz częściej jednak serwuje się ją też na imprezach oraz spotkaniach ze znajomymi – dodaje.

Szkocka odbiera konsumentów wódce. W tym roku sprzedaż najpopularniejszego mocnego alkoholu w Polsce spadnie o 0,5 proc. – prognozuje Euromonitor.

– Polacy piją coraz mniej czystej wódki – wyjaśnia Wiwała.  – Bardziej od zawartości alkoholu zaczynają się liczyć jego walory smakowe. Z tego powodu też whisky w Polsce pije się najchętniej z colą.

Euromonitor w pierwszej piątce alkoholi najszybciej zyskujących na popularności umieścił też tequilę. Zanotuje ona wzrost sprzedaży sięgający 11 proc. O prawie 8 proc. pójdzie w górę sprzedaż ginu.

Dalszych zmian można także spodziewać się na polskim rynku wina. Zdaniem Jacka Jantonia, prezesa winiarskiej firmy Jantoń na popularności tracić będą w dalszym ciągu wina owocowe i deserowe. Zyskają za to klasyczne gronowe. Według Euromonitora ich sprzedaż może zwiększyć się w 2013 r. o 6,4 proc.

Reklama
Reklama

O 5 proc. więcej kupimy też napojów RTD, czyli drinków gotowych do spożycia (mieszanki alkoholi sprzedawane w puszkach lub butelkach).

Polacy pobili rekord w piciu piwa. W 2012 wypili aż...

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama