?– Polacy stają się coraz bardziej wymagającymi i otwartymi na nowe trendy konsumentami alkoholi. Chcą eksperymentować, szukają nowych gatunków i smaków – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. – Widać to zarówno na rynku mocnych alkoholi, jak i w branży piwnej.
Rekordy Guinnessa
Z zestawienia przygotowanego dla „Rz" przez firmę badawczą Euromonitor International wynika, że w tym roku alkoholem, którego sprzedaż zwiększy się najbardziej, będą ciemne piwa. Popyt na nie będzie o 15 proc. większy niż w 2012 r. Trunki te nie mają na razie dużych udziałów w krajowym rynku piwa. Należą jednak – obok pszenicznych czy smakowych – do zyskujących szybko na popularności tzw. piw specjalnych. W 2012 r. przypadała na nie już co dziesiąta butelka piwa kupiona w Polsce. A jeszcze 5 lat temu ich udziały nie przekraczały 3,5 proc.
Ubiegły rok był udany dla ciemnych piw dystrybuowanych od 2011 roku przez Grupę Żywiec, wicelidera branży. Startując z niskiej bazy sprzedaż Guinnessa poszła w górę o ponad 300 proc., a Kilkenny o przeszło 200 proc.
Słabiej wypadną w tym roku najpopularniejsze u nas piwa jasne pełne. Euromonitor prognozuje, że kupimy ich o zaledwie 1 proc. więcej niż przed rokiem.
Jan Faryaszewski, wiceprezes Kompanii Piwowarskiej, lidera rynku piwa, zwraca uwagę, że polski konsument piwa jest zupełnie inny niż 15 lat temu. – Ma większe doświadczenie i wiedzę o piwie, nie uda się go więc zachęcić do kupowania, oferując jedynie jasne pełne – wyjaśnia.