Pierwszy megakontenerowiec z Korei

Duński armator w przewozach kontenerowych Maersk Line ochrzcił w stoczni w Okpo (Korea ) pierwszy z 20 największych na świecie statków do przewozu kontenerów EVP klasy trzech E

Publikacja: 17.06.2013 18:44

W uroczystym nadaniu statkowi nazwy "Maersk Mc-Kinney Moller" na cześć zmarłego w kwietniu 2012 r. w wieku 98 lat syna założyciela firmy, Arnolda Maersk Mc-Kinney Moller, uczestniczyli prezes Maersk Line, Soren Skou i jako matka chrzestna, córka zmarłego Ana Maersk Mc-Kinney Ugla. Armator odbierze jednostkę 28 czerwca , a od 15 lipca zacznie ją eksploatować.

Dwa lata temu Duńczycy zamówili w Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering 10 jednostek klasy trzech E (ekonomiczne, efektywne energetycznie i ekologicznie przyjazne) o wartości 1,9 mld dolarów, z opcją na 20 następnych. Ostatecznie  kupili 20 sztuk po 185 mln dolarów, oszczędzając 100 mln.

Każdy z nich to prawdziwy kolos o wadze 55 tys. ton i nośności 165 tys. DWT, 400 m długości, 59 m szerokości, 14,5 m zanurzenia, 73 m nad lustrem, wody, osiągających prędkość 23 węzłów. Załoga liczy 19 marynarzy, ale można ja ograniczyć do 13; pod pokładem jest 34 miejsc noclegowych.

Każda z takich jednostek może zabierać 18 270 kontenerów EVP (standardowej długości 20 stóp, czyli ok.6 metrów). Zużywa o 35 proc. mniej paliwa od mniejszych statków, na 13 100 kontenerów, których dostawy dla konkurentów nastąpią później.

Dostawy megajednostek przewidziano w latach 2013-15; Maersk odbierze w tym roku jeszcze cztery, pozostałe 15 w 2014-15 r.

Statki  będą kursować miedzy Europą  (Rotterdam, Amsterdam, Bremerhaven Felixstowe) i Azją, głównie do  Szanghaju, Ningbo, Xiamen, Yantiain i do Hongkongu, z postojami w hiszpańskim Algeciras. Rejs z Chin do Hiszpanii potrwa 20 dni.

Zły moment dla transportu

Statki zamawiano, gdy w transporcie morskim nie było tak źle. Odbiór pierwszego nastąpi w najgorszym możliwym okresie. Opłaty za transport morzem typowych kontenerów EVP z Azji do Europy zmalały od połowy marca o 60 proc. w wyniku wojny cenowej między największymi armatorami. Są to Maersk Line, szwajcarski Mediterranean (MSC), francuski CMA CGM, chiński Cosco Container Lines i tajwański Evergreen.

- To chyba najszybszy spadek stawek, z jakim mieliśmy do czynienia - stwierdził w Okpo prezes Soren Skou. - Mamy jednak nadzieję,  że te statki przybliżą nas do rentowności na szlaku z Azji do Europy.

- Jeśli będą pełne, to przewóz ładunku okaże się tańszy niż innymi statkami. Jeśli będą wypełnione tylko do połowy, to przysporzą ogromnych strat  - ocenia Marc Levinson, ekonomista i autor książki o transporcie kontenerowym.

Prezes Skou nie obawia się o towary. - Wolumen ładunków jest teraz bardzo duży. Nasze statki pływają pełne.

Duńczycy przewożą kontenerami 20  proc. ładunków z Azji do Europy y i 18 proc. w drugą stronę. Nie obawiają się, że dojdzie do kolejnego nacisku na ceny frachtu, bo nie zwiększy się ich moc przewozowa. Maersk przeniesie mniejsze jednostki na inne szlaki,  a używane tam starsze statki pójdą na złom albo zostaną zwrócone właścicielom, jeśli były wyczarterowane.

W uroczystym nadaniu statkowi nazwy "Maersk Mc-Kinney Moller" na cześć zmarłego w kwietniu 2012 r. w wieku 98 lat syna założyciela firmy, Arnolda Maersk Mc-Kinney Moller, uczestniczyli prezes Maersk Line, Soren Skou i jako matka chrzestna, córka zmarłego Ana Maersk Mc-Kinney Ugla. Armator odbierze jednostkę 28 czerwca , a od 15 lipca zacznie ją eksploatować.

Dwa lata temu Duńczycy zamówili w Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering 10 jednostek klasy trzech E (ekonomiczne, efektywne energetycznie i ekologicznie przyjazne) o wartości 1,9 mld dolarów, z opcją na 20 następnych. Ostatecznie  kupili 20 sztuk po 185 mln dolarów, oszczędzając 100 mln.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca