Reklama
Rozwiń
Reklama

Alpine Bau ogłosił bankructwo

Austriacki koncern budowlany Alpine Bau ogłosił bankructwo. Pracę straci połowa z 15 tysięcy osób zatrudnionych w całej Europie.

Publikacja: 19.06.2013 12:31

Alpine Bau ogłosił bankructwo

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Firma poinformowała, że przerywa negocjacje z wierzycielami i rezygnuje z programu ratunkowego.

Alpine Bau to największa firma budowlana wchodząca w skład Alpine-Holding-Gruppe. Drugi koncern  budowlany - pod względem wielkości, w Austrii.

W marcu tego roku Alpine Bau wprowadził program ratunkowy, który przyniósł 250 mln euro oszczędności. Wierzyciele umorzyli koncernowi w sumie 150 mln euro długu, jednak zdaniem austriackiej prasy, z powodu złej koniunktury na rynku budowlanym nie było szans na wyjście z długów i spłacenie wszystkich zobowiązań.

Wcześniej Alpine Bau, należący obecnie do hiszpańskiego koncernu FCC (Formento de Construcciones y Contratas), szukał potencjalnych źródeł finansowania. Austriacka firma potrzebowało 400 mln euro. FCC odmówiła jednak dalszego dofinansowania salzburskiego giganta, ponieważ sama ma poważne problemy z płynnością.

Alpine Baunie płaciła także pracownikom, którym zostanie wypłacone 20 proc. zaległego wynagrodzenia. Całkowity dług firmy wynosi 2 miliardy 562 milionów euro.

Reklama
Reklama

Kupnem części koncernu zainteresowany jest inny gigant budowniczy z Austrii - Porr - przyznał rzecznik tej firmy, dodając, że chodzi o austriackie "części firmy".

W Polsce Alpine Bau rozpoczęła budowę autostrady A1, ale zerwała kontrakt, co kosztowało ją 55 mln zł przelanych na konto Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Alpine realizuje wciąż na zlecenie GDDKiA dwa projekty: S5 (odcinek drogi szybkiego ruchu pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem) oraz drogę krajową 16 na odcinku leżącym na północnym wschodzie Polski.

Minister transportu Sławomir Nowak powiedział, że według jego wiedzy problemy Alpine Bau są związane raczej z kłopotami austriackiej części koncernu, a nie z kontraktami realizowanymi przez firmę w Polsce. - My mamy swoje problemy z Alpine Bau na naszych kontraktach. Będziemy szukali takich rozwiązań, aby wszystkie kontrakty drogowe szczęśliwie dokończyć - zapewnił Nowak.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama