Trasa zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej w ciągu 27 miesięcy (z uwzględnieniem okresów zimowych). Realizacja inwestycji zakończy się zatem w październiku 2015 r. Podczas budowy generalny wykonawca będzie musiał zapewnić przejazd dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Przetarg na budowę fragmentu trasy S8 na odcinku od Powązkowskiej do Modlińskiej wraz z remontem mostu Grota-Roweckiego był ostatnim z tzw. dużych przetargów w tej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Rozpisany został w grudniu 2011 r. Wybór najkorzystniejszej oferty opóźniał się jednak w związku z protestami przedsiębiorstw, którym nie podobały się decyzje podejmowane na poszczególnych etapach tego postępowania.
W początkowym etapie przetargu chęć walki o zlecenie wyraziły 22 podmioty. Na złożenie ofert cenowych zdecydowało się sześć z nich. Najniższą cenę zaproponowało konsorcjum?Astaldi, które było gotowe zrealizować inwestycję za 544,5 mln zł, i to ono zostało początkowo wskazane jako generalny wykonawca.
Od wyników przetargu odwołał się jednak czeski Metrostav, który w przetargu zaproponował drugą cenę. Krajowa Izba Odwoławcza nakazała wykluczenie oferty Astaldi z powodu niezgodności ze specyfikacją oraz rażąco niskiej ceny – zwycięzca był skłonny zrealizować inwestycję za 58 proc. kosztorysu inwestora. KIO nakazała też ponowne badanie ofert i wybór najkorzystniejszej. W kolejnym podejściu wybrana została już oferta Metrostavu.
Najdroższą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum?Budimeksu i Ferrovialu Agroman, które za realizację zlecenia oczekiwało 1,78 mld zł brutto.