Polskie firmy za główne zagrożenie (54 proc. wskazań ) dla swego biznesu uważają konkurencję większych firm, w tym międzynarodowych – wynika z badania firmy Oxford Economics. Objętych nim zostało 2,1 tys. firm z 21 państw. Dla 33 proc. respondentów najpoważniejszym problemem jest niepewna sytuacja gospodarcza. 32 proc. obawia się wzrostu kosztów pracy, które mogą sprawić, że ich konkurencyjność na rynkach międzynarodowych spadnie.
Receptą polskich firm na zagrożenia jest transformacja biznesowa. Aż 81 proc. firm jest świadomych, że musi dokonać zmian. – Większość firm widzi swoją szansę w ekspansji poza Polskę, bo nasz rynek robi się za ciasny – mówi Grzegorz Rogaliński, prezes SAP Polska. Firmy chcą też podnosić innowacyjność produktów, zwiększać wydajność, a także poszerzać ofertę handlową. – Tego nie da się zrobić bez inwestycji w nowoczesne technologie. Przedsiębiorcy doskonale zdają sobie z tego sprawę – zauważa Rogaliński. Zwraca uwagę, że polskie firmy są bardzo śmiałe, jeśli chodzi o wychodzenie poza rodzimy rynek. Na świecie o ekspansji zagranicznej myśli tylko 30 proc. przedsiębiorców. Dla nich najważniejszym czynnikiem rozwoju jest wzrost wydajności i innowacyjności.
Polskie przedsiębiorstwa już są mocno obecne za granicą. Na świecie aż 25 proc. firm działa wyłącznie na lokalnym rynku. W naszym kraju wskaźnik ten nie przekracza kilkunastu procent. W ciągu trzech lat zmaleje do ledwie 5 proc. Już obecnie w przypadku aż 40 proc. ankietowanych przedsiębiorstw sprzedaż eksportowa stanowi do 20 proc. przychodów. W kolejnych latach polskie firmy chcą zwiększać udział sprzedaży eksportowej. Aż połowa z nich liczy, że już za trzy lata klienci zagraniczni zapewnią im do 40 proc. sprzedaży, a 15 proc. podmiotów zakłada, że sprzedaż eksportowa stanowiła będzie wówczas ponad 40 proc. obrotów.
– Nie jestem zaskoczony, że tak duży odsetek polskich firm już jest bądź za chwilę będzie obecnych za granicą – stwierdza dr Piotr Kaczmarek-Kurczak z Centrum Przedsiębiorczości przy Akademii Leona Koźmińskiego. Zauważa, że polski rynek jest już niekiedy bardziej konkurencyjny niż zachodnie, co ułatwia naszym firmom ekspansję za granicą.
Paweł Jędrusik, wiceprezes SAP Polska, twierdzi, że polscy przedsiębiorcy są świadomi, że szansą na zwiększenie przewagi konkurencyjnej firmy są nowoczesne technologie. – Bez sprawnie działającego IT firma nie zdoła konsolidować i przetwarzać olbrzymich ilości danych z różnych rynków. Przedsiębiorcy muszą mieć natychmiastowy dostęp do danych, niezależnie od miejsca i czasu – mówi. Jak wynika z badania Oxford Economics, 56 proc. polskich zarządzających uważa, że rozwiązania IT mają kluczowe znacznie, by firma odniosła sukces w przyszłości.