Reklama

PZL Świdnik zbiera partnerów do śmigłowcowego przetargu

PZL Świdnik z grupy AgustaWestland, który w wartym 8 mld zł przetargu na śmigłowce dla armii oferuje swój helikopter AW 149, buduje w kraju grupę przemysłową. Ma ona ułatwić wykorzystywanie rodzimych technologii i polonizację maszyny.

Publikacja: 12.09.2013 17:07

PZL Świdnik zbiera partnerów do śmigłowcowego przetargu

Foto: Fotorzepa, Jacek Świerczyński Jac Jacek Świerczyński

Utworzenie grupy polskich, przemysłowych partnerów  to dodatkowy atut włosko – brytyjskiego koncernu w drugiej fazie negocjacji technicznych z MON. W helikopterowym przetargu dekady - rozstrzygniecie konkursu na dostawy 70  helikopterów transportowych, ratowniczych i morskich, w przyszłym roku - AW rywalizuje z dwoma światowymi potentatami: Sikorsky Aircraft i Eurocopterem.

- Włączenie krajowego przemysłu do prac projektowych i rozwojowych oprócz maksymalnej polonizacji produktu  powinno umożliwić wyposażenie śmigłowca AW149 w systemy awiniczne i uzbrojenie zgodne z wojskowymi wymaganiami - twierdzi Nicola Bianco, dyrektor zarządzający PZL-Świdnik.

Polski wkład

Polska Grupa Przemysłowa związana z AW149, której celem jest opracowanie różnych wersji helikoptera,  już  skupiła 19 biznesowych partnerów. Porozumienia o współpracy AgustaWestland zawarła z czołówką branży zbrojeniowej, m.in. WB Electronics, Bumarem Elektronika, Zakładami Mechanicznymi Tarnów, Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym, Radiotechniką Marketing, Instytutem Lotnictwa oraz  łódzkimi Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 1.

Włoski producent, który w przetargu startuje ze swoją najnowszą konstrukcją, jeszcze bez bojowego przetracia,  zapewnia, że dołoży starań, aby wyposażyć śmigłowiec w sprawdzone uzbrojenie oraz systemy awioniczne produkowanych przez polski przemysł.

Technologie od Głuszca

PZL-Świdnik chce odwołać się tu do  doświadczeń zdobytych wcześniej  poczas współpracy z warszawskim Intytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, w ramach programu Głuszec – budowy uzbrojonej wersji polskich helikopterów Sokół. Firma twierdzi, że z pewnością doprowadzi do integracji na śmigłowcu AW149 rozwijanego i produkowanego w Polsce sprzętu, w tym m. in. nahełmowego systemu celowniczego „Orion" skonstruowanego przez PZL-Świdnik i ITWL na potrzeby Głuszca.

Reklama
Reklama

Właściciel PZL Świdnik w ogniu zaostrzającej się konkursowej rywalizacji, obiecuje, że zwycięstwo w przetargu i wybór śmigłowca AW149 przez armię, stworzy nowe mozliwości rozwoju w zbrojeniówce a lotniczym przedsiębiorstwom w całej Polsce, przybędzie m.in. kilkaset nowych miejsc pracy. Same zakłady w Świdniku, zatrudniające już teraz 3,5 tys pracowników, będą potrzebowały  dodatkowo 250 specjalistów bezpośrednio zaangażowanych w produkcję AW149 - "pierwszego helikoptera projektowanego od podstaw w epoce technologii cyfrowej".

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama