Fundusz Kolejowy, miał podobnie jak Fundusz Drogowy być rachunkiem do finansowani remontów i budowy torów. Tymczasem w tym roku by pozyskać środki na realizacje inwestycji, PKP PLK sięgnie po środki komercyjne. - Do końca roku wyemitujemy obligacje warte 1,5 mld zł - mówi Paweł Świąder, rzecznik PKP PLK.
Kupowanie swojej spółki
W ostatnich latach największa pozycja po stronie wydatków to kwota przeznaczona na wykup akcji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe od PKP SA. Uzyskane środki PKP przeznacza zaś na spłatę swojego historycznego długu.
Jak mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu Skarb Państwa jest już właścicielem ok. 57,6 proc. głosów z akcji. - Do dnia dzisiejszego z Funduszu Kolejowego został wykupiony pakiet 11,12 proc. akcji za ok. 1,58 mld zł - mówi Mikołaj Karpiński.
Powodem wykupowania akcji miało być wymaganie Komisji Europejskiej by oddzielić zarządcę infrastruktury od przewoźników.
Skarb Państwa jest już większościowym właścicielem PKP PLK, mimo to budżet ma w przyszłym roku wydać jeszcze 500 mln zł na zakup kolejnych papierów.